Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/37801

Title: Um estudo sobre a expressão musical na vida das crianças dos 0-6 anos
Authors: Ferreira, Andreia Alexandra Vicente
Advisors: Balça, Ângela
Santos, Marcos Alexandre Freire dos
Keywords: Expressão musical
Emoções
Crianças
Creche
Pré-Escolar
Musical expression
Emotions
Children
Daycare
Preschool
Issue Date: 17-Dec-2024
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório de estágio foi desenvolvido no âmbito da unidade curricular de prática de ensino supervisionada, tendo por finalidade a obtenção do grau de mestre em educação pré-escolar. O relatório corresponde à descrição de um trabalho desenvolvido no contexto de creche e de jardim de infância. Este trabalho teve como principais objetivos a promoção do contacto com a expressão musical, proporcionando experiências significativas às crianças, refletindo-se num maior envolvimento entre todos. Através da música também pude observar a autonomia, a curiosidade, as reações e emoções como resposta às minhas atividades musicais e diversificar as experiências musicais e de movimento, fora e dentro das instituições. O relatório foi sustentado na metodologia de investigação-ação, pois considerei ser a mais adequada à minha dimensão investigativa, pois desta forma recorri a diversos instrumentos de recolha de dados para ser possível responder às questões delineadas e atingir os objetivos propostos. Procurei ainda promover experiências de aprendizagem partindo da exploração do meio em que estava inserida, integrando-as com as outras áreas e domínios evidenciados nas Orientações Curriculares para a educação pré-escolar; - A study on Musical Expression in the lives of children aged 0-6 Abstract: This report was developed within the scope of the supervised teaching practice curricular unit, with the aim of obtaining a master’s degree in early childhood education. The report corresponds to the description of work carried out in the context of daycare and kindergarten. This work’s main objectives were to promote contact with musical expression, providing meaningful experiences for children, resulting in greater involvement among all. Through music I was also able to observe autonomy, curiosity, reactions and emotions in response to my musical activities and diversify musical and movement experiences, outside and inside intuitions. The report was supported by the action research methodology, as I considered it to be the most appropriate for my investigative dimension, as I used different data collection instruments to be able to answer the questions outlined and achieve the proposed objectives. I also sought to promote learning experiences based on the exploration of the environment in which I was inserted, integrating them with other areas and domains highlighted in the curricular guidelines for early childhood education.
URI: http://hdl.handle.net/10174/37801
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Pre_escolar-Andreia_Alexandra_Vicente_Ferreira.pdf7.85 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois