Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/37729
|
Title: | Intervenção psicomotora com crianças institucionalizadas em Casa de Acolhimento Residencial |
Authors: | Valério, Ana Sofia dos Santos |
Advisors: | Matias, Ana Rita do Amaral Cabrita |
Keywords: | Psicomotricidade Crianças Institucionalização Maus-tratos Trauma Psychomotricity Children Institutionalization Mistreatment Trauma |
Issue Date: | 18-Nov-2024 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório teve como principal objetivo descrever as atividades
realizadas em âmbito de estágio curricular de Mestrado em Psicomotricidade que
decorreu numa Casa de Acolhimento Residencial. A estagiária, num acompanhamento
tanto individual como grupal, realizou uma intervenção psicomotora de base relacional
com as crianças vítimas de maus-tratos.
Analisaram-se os projetos terapêuticos de quatro crianças com especial enfoque
nos dois estudos de caso, onde se apresentou a anamnese, hipóteses explicativas, os
resultados das avaliações iniciais e finais, o projeto de intervenção, bem como a
progressão terapêutica e as respetivas conclusões e recomendações. Com base nos efeitos
e repercussões positivas no desenvolvimento holístico das crianças acolhidas é possível
afirmar que a Psicomotricidade se trata de uma intervenção terapêutica benéfica às
crianças institucionalizadas e vítimas de maus-tratos, uma vez que são notórias as
melhorias nos diversos casos acompanhados; -Abstract:
Psychomotor Intervention with children institutionalized in a Residential Care
Home
The main objective of this report is to describe the activities carried out during the
curricular internship for the Master's in Psychomotricity, which took place in a
Residential Care Home. The intern, in both individual and group monitoring, carried out
a relational-based psychomotor intervention with children who were victims of abuse.
The therapeutic projects of four children were analyzed with a special focus on
the two case studies where the anamnesis, explanatory hypotheses, initial and final
assessment results, intervention plan, therapeutic progression, and respective conclusions
and recommendations were presented. Based on the positive effects and impacts on the
holistic development of the children in care, it is possible to affirm that Psychomotricity
is a beneficial therapeutic intervention for institutionalized children who are victims of
abuse, as significant improvements were observed in the various cases followed. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/37729 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|