Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/37710

Title: Histoire et valorisation du patrimoine ferroviaire du Congo Brazzaville de 1921 jusqu'à nos jours
Authors: Pambou, Grâce Tryphène
Advisors: Matos, Ana Cardoso de
Keywords: História
Valorização
Património ferroviário
Congo Brazzaville
Histoire
Valorisation
Patrimoine ferroviaire
Congo Brazzaville
History
Promotion
Railway Heritage
Congo Brazzaville
Issue Date: 12-Sep-2024
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: RESUMO: História e valorização do património ferroviário do Congo Brazzaville de 1921 até aos dias de hoje - O ano de 1921 marcou uma viragem na situação do Congo Brazzaville, na medida em que, no quadro do desenvolvimento das colónias, a administração colonial decidiu construir neste território um caminho de ferro ligando a parte sul ao interior do país. Esta ferrovia denominada Congo Océan, construída entre 1921 e 1934, conseguiu modificar o território onde foi implantada desde a sua inauguração até aos dias de hoje e a vários níveis. Esta pesquisa aborda a história e a valorização do património ferroviário composto por linhas férreas e estações. Esta investigação pretende demonstrar os diferentes valores históricos, técnicos, sociais e económicos que fazem da ferrovia Congo-Oceano um património ferroviário digno de valorização; - RÉSUMÉ: Histoire et valorisation du patrimoine ferroviaire du Congo Brazzaville de 1921 jusqu’à nos jours - L’année 1921 a marqué un détournement de situation pour le Congo Brazzaville, dans la mesure où, dans un cadre de mise en valeur des colonies, l’administration coloniale décida de construire sur ce territoire un chemin de fer reliant la partie méridionale à l’intérieur du pays. Ce chemin de fer dénommé Congo Océan, construit entre 1921 et 1934, a su modifier le territoire sur lequel il s’était établi dès son inauguration jusqu’à nos jours et cela à plusieurs niveaux. Cette recherche aborde l’histoire et la valorisation du patrimoine ferroviaire constitué de tracés de fer et de gares. Cette recherche tient à démontrer les différentes valeurs historiques, techniques, sociales et économiques qui font du chemin de fer Congo Océan un patrimoine ferroviaire digne de valorisation; - ABSTRACT: History and promotion of railway heritage of Congo Brazzaville from 1921 until the present day - The year 1921 marked a modification in the situation of Congo Brazzaville, to the extent that, within the framework of developing the colonies, the colonial administration decided to build a railway on this territory connecting the southern part to the interior of the country. This railway called Congo Ocean, built between 1921 and 1934, was able to modify the territory on which it was established from its inauguration to the present day and on several levels. This research addresses the history and valorization of the railway heritage made up of iron lines and stations. This research aims to demonstrate the different historical, technical, social and economic values that make the Congo Ocean railway a railway heritage worthy of valorization.
URI: http://hdl.handle.net/10174/37710
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Gestao_e_Valorizacao_do_Patrimonio_Historico_e_Cultural_TPTI_Erasmus_Mundus-Grace_Thyphene_Pambou.pdf3.75 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois