Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/37397

Title: Comprovisador – a Real-Time Notation System. Improvisation, algorithmic composition and dynamic notation, for soloist(s) and ensemble
Authors: Louzeiro, Pedro Nuno Marreiros
Advisors: Bochmann, Christopher
Dias, António de Sousa
Keywords: Comprovisation
Improvisation
Algorithmic Composition
Dynamic Notation
Network Musical Performance
Comprovisação
Improvisação
Composição Algorítmica
Notação Dinâmica
Performance Musical em Rede
Issue Date: 7-Feb-2024
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: The present thesis is intended to contribute to a reflection on new ways of combining improvisation and composition aspects in a performance context, with special focus on the use of dynamic notation (animated in real time), through research based on artistic practice. To define this practice, we have chosen the term Comprovisation (in Portuguese: Comprovisação), a term that can be understood as a musical performance context in which elements of composition and improvisation coexist in aesthetic interdependency. In order to carry out this practice, a system – Comprovisador – was designed to enable mediated soloist‑ensemble interaction using machine listening, algorithmic compositional procedures and dynamic notation, in a networked environment. As a soloist improvises, Comprovisador’s algorithms produce a score in real time that is immediately sight‑read by an ensemble of musicians, creating a coordinated response to the improvisation. This interaction is mediated by a performance director who does so by manipulating algorithmic parameters. Implementation of this system requires a network of computers in order to display notation (separate parts) to each of the musicians playing in the ensemble. More so, wireless connectivity enables computers – and, therefore, musicians – to be far apart from each other, enabling space as a compositional element. Through the development of Comprovisador and the performance practice it enabled, a number of surrounding issues were researched and studied, namely, the use of composition algorithms in a real‑time notation system, the suitable resources for mediating a comprovisation performance, and the effectiveness of a graphical synchronisation strategy within a dynamic notation interface. Further studies were made in order to assess the applicability of this system in an educational context regarding improvement of sight‑reading skills. The findings of this research and their impact on the system’s ongoing development – and, ultimately, its musical use – will be discussed herein; - Sumário: Comprovisador – um Sistema de Notação em Tempo‑Real Improvisação, composição algoritmica e notação dinâmica, para solista(s) e ensemble Esta tese procura contribuir para uma reflexão sobre novas formas de aliar aspectos de improvisação e de composição em contexto musical performativo, com especial foco na utilização de notação dinâmica (animada em tempo real), através de investigação fundamentada numa prática performativa. Para definir essa prática, foi escolhido o termo Comprovisação, termo esse que pode ser entendido como um contexto musical performativo no qual elementos de composição e de improvisação coexistem em interdependência estética. Para levar a cabo essa prática, foi desenvolvido um sistema – Comprovisador – que permite mediar a interacção entre solista e ensemble, usando machine listening (escuta automática), procedimentos de composição algorítmica e notação dinâmica, num contexto de performance em rede. Em tempo real, enquanto um solista improvisa, algoritmos do Comprovisador produzem uma partitura que é imediatamente lida à primeira vista por um conjunto de músicos, criando uma resposta coordenada à improvisação. A interacção é mediada pelo director da performance, através da manipulação de parâmetros algorítmicos. A implementação deste sistema requer uma rede de computadores para exibir notação (partes separadas) a cada um dos músicos que tocam no ensemble. Para além disso, a conectividade sem fios permite que os computadores – e, logo, os músicos – estejam distantes uns dos outros, permitindo o uso do elemento espaço, na composição. Através do desenvolvimento do Comprovisador e da sua aplicação prática em ensaios e concertos, foi possível estudar questões como a aplicação de algoritmos de composição em tempo real, a eficácia de uma interface de notação dinâmica com estratégias gráficas de sincronização, os recursos para mediação de uma performance de Comprovisação e as potencialidades de aplicação deste sistema em contexto pedagógico para desenvolvimento de competências de leitura à primeira vista. Os resultados desta investigação e seu impacto no desenvolvimento continuado do sistema – e, em última análise, a sua utilização musical – são discutidos neste documento.
URI: http://hdl.handle.net/10174/37397
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

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