|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/37195
|
Title: | Do desenho à vista |
Authors: | Rodrigues, Marta Jesus Caldas da Silva |
Advisors: | Gorjão, Vanda Gil, Ana Maria Inácio Godinho |
Keywords: | Combinações Desenhador Desenho Equívoco Formas-contraste Combinations Contrast-shapes Drawer Drawing Misunderstanding |
Issue Date: | 19-Jul-2024 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O desenho, e o entendimento deste na extensão que extravasa a sua manifestação gráfica,
constituirá o centro deste Trabalho de Projecto de Mestrado. Paralelamente à realização de
uma série de desenhos, sobre superfícies tangíveis e visíveis, desenvolver-se-á um
exercício de levantamento, de enunciação e de reflexão sobre os principais aspectos
envolvidos na minha prática artística, que implicam a compreensão do desenho como
processo permanente, independente do tipo de registo.
Para contextualizar e acomodar teoricamente o objecto de estudo, recorrer-se-á a uma
abordagem histórica, não exaustiva, que de algum modo releve aspectos fundamentais do
desenho, na sua polissemia e complexidade. Abordar-se-ão, neste sentido, perspectivas
teóricas pertinentes e práticas de registo que auxiliaram na constante problematização e releitura
crítica do desenho, considerado para além dos contornos da disciplina; - From Drawing to Sight
Abstract:
Drawing, and understanding it to an extent that goes beyond its graphic manifestation, will
be the focus of this Master's Project Work. Parallel to the realization of a series of
drawings, on tangible and visible surfaces, there will be an exercise of surveying, study
and enunciation of the main aspects involved in my artistic practice – which imply an
understanding of drawing as a permanent process, independent of the production of any
visible mark.
In order to contextualize and theoretically accommodate our object of study, we will use a
non-exhaustive historical approach, which in some way highlights fundamental aspects for
understanding drawing in its polysemy and complexity. Attention will also be paid to
relevant theoretical approaches and current practices that contribute to the constant
problematization and critical re-reading of drawing, beyond the confines of the discipline. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/37195 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|