Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/37173

Title: A qualidade das interações adulto-criança como promotora de aprendizagem e desenvolvimento
Authors: Padinha, Leticia Veras
Advisors: Mendonça, Maria da Assunção da Cunha Folque de
Keywords: Educação Pré-Escolar
Interações
Aprendizagens
Adulto-criança
Prática de Ensino Supervisionada
Preschool Education
Interactions
Learning
Adult-child
Supervised Teaching Practice
Issue Date: 8-Jun- 202
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório foi realizado no âmbito das Unidades Curriculares de Prática de Ensino Supervisionada em Creche e em Jardim de Infância do Mestrado em Educação Pré-Escolar da Universidade de Évora. O estudo aqui apresentado foca-se na temática da qualidade das interações entre o adulto e as crianças como promotora de aprendizagens e de desenvolvimento. O principal objetivo é qualificar as interações entre adulto e criança, de modo a promover uma aprendizagem e consequente desenvolvimento, de qualidade das crianças. A metodologia utilizada foi a investigação-ação que segundo Alarcão (2001) é uma “forma de pesquisa auto-reflectida, realizada pelos participantes em situações sociais (incluindo as educacionais) com vista à melhoria da racionalidade e da justiça (coerência e nível de satisfação) ”. Serão utilizados alguns instrumentos de produção de dados como as notas de campo diárias sobre a PES, as respetivas reflexões e as planificações semanais e diárias. Será ainda utilizada a escala de empenhamento do adulto (Pascall & Bertram) baseada na recolha de vídeos; - The quality of adult-child interactions as a promoter of learning and development Abstract: This report was carried out within the scope of the Curricular Units of Supervised Teaching Practice in Nursery and Kindergarten of the master’s degree in Pre-School Education at the University of Évora. The study presented here focuses on the theme of the quality of interactions between adults and children as a promoter of learning and development. The main objective is to qualify interactions between adults and children, to promote quality learning and subsequent development of children. The methodology used was action research, which according to Alarcão (2001) is a “form of self-reflective research, carried out by participants in social situations (including educational ones) with a view to improving rationality and justice (coherence and level of satisfaction)”. Some data production instruments will be used, such as daily field notes on PES, the respective reflections, and weekly and daily plans. The adult engagement scale (Pascal & Bertram) based on video collection will also be used.
URI: http://hdl.handle.net/10174/37173
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Pre_escolar-Letícia_Vera_Padinha.pdf2.95 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois