Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/37173
|
Title: | A qualidade das interações adulto-criança como promotora de aprendizagem e desenvolvimento |
Authors: | Padinha, Leticia Veras |
Advisors: | Mendonça, Maria da Assunção da Cunha Folque de |
Keywords: | Educação Pré-Escolar Interações Aprendizagens Adulto-criança Prática de Ensino Supervisionada Preschool Education Interactions Learning Adult-child Supervised Teaching Practice |
Issue Date: | 8-Jun- 202 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório foi realizado no âmbito das Unidades Curriculares de Prática de Ensino Supervisionada em Creche e em Jardim de Infância do Mestrado em Educação Pré-Escolar da Universidade de Évora. O estudo aqui apresentado foca-se na temática da qualidade das interações entre o adulto e as crianças como promotora de aprendizagens e de desenvolvimento. O principal objetivo é qualificar as interações entre adulto e criança, de modo a promover uma aprendizagem e consequente desenvolvimento, de qualidade das crianças.
A metodologia utilizada foi a investigação-ação que segundo Alarcão (2001) é uma “forma de pesquisa auto-reflectida, realizada pelos participantes em situações sociais (incluindo as educacionais) com vista à melhoria da racionalidade e da justiça (coerência e nível de satisfação) ”.
Serão utilizados alguns instrumentos de produção de dados como as notas de campo diárias sobre a PES, as respetivas reflexões e as planificações semanais e diárias. Será ainda utilizada a escala de empenhamento do adulto (Pascall & Bertram) baseada na recolha de vídeos; - The quality of adult-child interactions as a promoter of learning and development
Abstract:
This report was carried out within the scope of the Curricular Units of Supervised Teaching Practice in Nursery and Kindergarten of the master’s degree in Pre-School Education at the University of Évora. The study presented here focuses on the theme of the quality of interactions between adults and children as a promoter of learning and development. The main objective is to qualify interactions between adults and children, to promote quality learning and subsequent development of children.
The methodology used was action research, which according to Alarcão (2001) is a “form of self-reflective research, carried out by participants in social situations (including educational ones) with a view to improving rationality and justice (coherence and level of satisfaction)”.
Some data production instruments will be used, such as daily field notes on PES, the respective reflections, and weekly and daily plans. The adult engagement scale (Pascal & Bertram) based on video collection will also be used. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/37173 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|