Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/37081

Title: A Comunicação interna eficaz como instrumento de promoção da qualidade: análise das perceções dos agentes educacionais
Authors: Martins, Ana Rita dos Santos
Advisors: Saraiva, Maria Margarida Serra Marques Martins de Moura
Keywords: Comunicação interna
Agentes educativos
Instituição educacional
Eficácia
Canais de comunicação
Internal communication
Educational agents
Educational institution
Effectiveness
Communication channels
Issue Date: 28-May-2024
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Um dos principais desafios organizacionais refere-se à comunicação interna entre todos os seus membros, uma vez que esta contribui para o aumento da confiança, transparência, colaboração, inovação, promoção da qualidade, desempenho global e, consequentemente, para a eficácia da mesma. Pelo que, com a presente dissertação pretende-se avaliar a eficácia da comunicação interna e o seu impacto nos comportamentos dos agentes educativos em instituições de ensino. Para o efeito, foram aplicados inquéritos por questionários e entrevistas semiestruturadas a 11 trabalhadores de uma instituição educacional. Os resultados obtidos mostram que a comunicação interna na instituição é bastante eficaz ou satisfatória, tendo diversos canais de comunicação, o que incentiva a motivação, satisfação laboral e a qualidade das interações. Contudo, é necessária uma maior atribuição de feedback por parte dos superiores hierárquicos, gestão de ruídos comunicacionais e uma maior transparência na transmissão de algumas informações, de modo a aumentar a eficácia da comunicação interna; - Abstract: Effective Internal Communication as a Tool for Quality Promotion: Analysis of Educational Agents´ One of the main organizational challenges refers to internal communication between all its members, as this contributes to increasing trust, transparency, collaboration, innovation, promoting quality, overall performance and, consequently, its effectiveness. Therefore, the objective of this dissertation is to evaluate the effectiveness of internal communication and its impact on the behaviors of educational agents in educational institutions. To this end, questionnaire surveys and semi-structured interviews were applied to 11 workers from an educational institution. The results obtained show that internal communication in the institution is quite effective or satisfactory, with several communication channels, which encourages motivation, job satisfaction and the quality of interactions. However, greater feedback is needed from superiors, management of communication noise and greater transparency in the transmission of some information, to increase the effectiveness of internal communication.
URI: http://hdl.handle.net/10174/37081
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Gestao_Recursos_Humanos-Ana_Rita_dos_Santos_Martins.pdf1.85 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois