Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/36221

Title: Aconselhamento para a construção de carreira: estudo de caso sobre o processo e o resultado da intervenção
Authors: Fernandes, Linda Margarida Vieira
Advisors: Cardoso, Paulo Miguel da Silva
Keywords: Construção de Carreira
Desenvolvimento Vocacional
Momentos Significativos
Autoconhecimento
Narrativa
Perspetiva do cliente
Career Construction
Significant Moments
Change
Self-awareness
Narrative
Clients perspective
Issue Date: 21-Dec-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O Aconselhamento para a Construção de Carreira é uma prática narrativa de aconselhamento de carreira que visa facilitar a tomada de decisão através da organização da identidade narrativa dos clientes. A partir de um estudo de caso, os objetivos desta investigação passaram por analisar o impacto desta prática em diferentes tipos de dificuldades de tomada de decisão na carreira, bem como analisar os momentos significativos que, na perspetiva da participante, ocorreram ao longo ad intervenção. O resultado da intervenção foi avaliado com as seguintes medidas: Career Indecision Scale, Outcome Questionaire-45, Escala de Certeza Vocacional e A Minha Situação Vocacional. Por sua vez, o questionário Aspetos Úteis da Terapia permitiu avaliar os momentos significativos da intervenção. Os resultados revelaram uma redução significativa das dificuldades de decisão na carreira, bem como a identificação de momentos significativos ao longo da intervenção. Os resultados são discutidos considerando as limitações, implicações práticas e direções para estudos futuros; Career Construction Counseling: Case study on the process and outcome of the intervention Abstract: Career Construction Counseling is a narrative approach to career counselling that aims to facilitate decision-making by organizing clients’ narrative identity. Through a case study, the goals of this research included analyzing the impact of this practice on different types of career decision-making difficulties and examining the significant moments that, from the participant’s perspective, occurred during the intervention. The intervention’s outcome was evaluated using the following measeures: Career Indecision Scale, Outcome Questionnaire-45, Vocational Certainty Scale and My Vocational Situation. Furthermore, the Useful Aspects of Therapy questionnaire allowed for the assessment of significant moments during the intervention. The results showed a significant reduction in career decision-making difficulties, as well as the identification of significant moments during the intervention. The results are discussed, taking into account limitations, practical implications and directions for future studies.
URI: http://hdl.handle.net/10174/36221
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicologia_da_Educacao-Linda_Margarida_Vieira_Fernandes.pdf916.04 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois