|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/36164
|
Title: | As expressões artísticas como promotoras do envolvimento e autonomia da criança |
Authors: | Godinho, Filipa Ventura |
Advisors: | Bezelga, Isabel |
Keywords: | Expressões Artísticas Autonomia Envolvimento Investigação-Ação Pré-Escolar Artistic Expressions Autonomy Involvement Action Research Preschool |
Issue Date: | 11-Dec-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | No contexto do Mestrado em Educação Pré-Escolar, propus-me desenvolver um relatório da Prática de Ensino Supervisionada em Creche e Jardim de Infância, cujo mote considera as expressões artísticas como promotoras do envolvimento e autonomia da criança. O principal objetivo foi compreender como é que uma ação educacional, que fez uso das linguagens expressivas e artísticas, poderia ser o fio condutor das experiências significativas globais, refletindo-se num maior envolvimento e autonomia por parte das crianças, guiando a intervenção que desenvolvi na PES.
Considerou-se a ação-investigação (Alarcão, 2001) como o guia metodológico mais adequado da dimensão investigativa, recorrendo a diversos procedimentos de recolha e análise de dados: registos áudios, fotográficos, videográficos, produções e depoimentos espontâneos das crianças; às planificações, reflexões e notas de campo, à observação participante e ao diálogo constante com os profissionais nas instituições, bem como à aplicação das escalas de avaliação ITERS, ECERS e SICS. As suas aplicações refletiram-se na promoção do envolvimento e autonomia das crianças nos contextos; - Artistic Expressions as Promoters of Child Involvement and Autonomy -
Abstract:
In the context of the Master's in Pre-School Education, I proposed to develop a report on Supervised Teaching Practice in Nursery and Kindergarten, whichmotto considers artistic expressions as promoters of thechild's involvement and autonomy. The main goalwas to understand how an educational action, which made use of expressive and artistic languages, could be the guiding thread of global significant experiences, resulting in greater involvement and autonomy on the part of children, guiding the intervention that I developed in PES.
Action-research (Alarcão, 2001) was considered the most appropriate methodological guide for the investigative dimension, using various data collection and analysis procedures: audio, photographic, videographic records, productions and spontaneous statements from children; planning, reflections and field notes, participant observation and constant dialogue with professionals in the institutions, as well as the application of the ITERS, ECERS and SICS assessment scales.Its applications were reflected in promoting children's involvement and autonomy in the contexts. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/36164 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|