|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/36101
|
Title: | As mulheres e o teatro de marionetas e formas animadas em Portugal: desafios, poéticas e modos de criar |
Authors: | Ribeiro, Ângela Sofia Branco |
Advisors: | Bezelga, Isabel |
Keywords: | Atriz-objeto Processo criativo Dramaturgia Mulher Teatro de marionetas e formas animadas Teatro de objetos Actress-object Creative process Dramaturgy Woman Puppetry theater Object theate |
Issue Date: | 13-Nov-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório pretendeu refletir sobre a relação entre o teatro de marionetas
e formas animadas e a dramaturgia criada por mulheres-criadoras portuguesas, ou que
desenvolvem o seu trabalho em Portugal, tendo como objeto de estudo o processo
criativo de um espetáculo de teatro de objetos, que teve por mote a palavra “mulher”.
O processo criativo articulou vários aspetos, nomeadamente oficinas com a
comunidade, entrevistas a colegas criadoras do Teatro de Marionetas e Formas Animadas, a
exploração do teatro de objetos, a relação entre a atriz e o objeto e a música/som. A
dramaturgia da peça foi sendo criada ao longo de seis meses, resultado da interação de
todos estes elementos.
Assim, o relatório encontra-se dividido em duas partes, sendo que no primeiro capítulo
se procede à contextualização da problemática e conceitos que norteiam o projeto, enquanto
que no segundo capítulo se avança para a reflexão do mesmo, procurando responder à
questão de partida “Que representações e poéticas emergem de produções feitas por
mulheres no teatro de marionetas e formas animadas?” - Women and Puppetry and Animated Forms Theater in Portugal:
Challenges, Poetics, and Modes of Creation
Abstract:
This report aims to reflect on the relationship between puppetry and animated forms
theater and the dramaturgy created by Portuguese women creators or those working in
Portugal, focusing on the creative process of a theater performance involving objects,
inspired by the word "woman."
The creative process involves various aspects, including community workshops,
interviews with fellow creators in the Puppetry and Animated Forms Theater, exploration of
object theater, the relationship between the actress and the object, and music/sound. The
play's dramaturgy was developed over six months, resulting from the interaction of all
these elements.
As a result, the report is divided into two parts. The first chapter provides context for
the issue and concepts guiding the project, while the second chapter delves into its
reflection while seeking to answer the initial question: "What representations and poetics
emerge from productions created by women in puppetry and animated forms theater?" |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/36101 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|