Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/35928

Title: A aprendizagem do canto para além da voz cantada: importância do conhecimento sobre anatomia e fisiologia vocal
Authors: Pires, Joana Isabel Duarte
Advisors: Bizineche, Liliana Margareta
Keywords: Anatomia Vocal
Fisiologia Vocal
Ciência Vocal
Pedagogia do Canto
Vocal Anatomy
Vocal Physiology
Voice Science
Singing Pedagogy
Issue Date: 22-Nov-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente Relatório foi realizado no âmbito da conclusão da disciplina de Prática de Ensino Supervisionada, unidade curricular integrante do Mestrado em Ensino de Música da Universidade de Évora, encontrando-se dividido em duas secções. A primeira secção do relatório é referente ao estágio realizado no Conservatório de Música e Artes de Lagos, com os alunos da classe de canto, durante o ano letivo 2021/2022. Esta irá ser dedicada à contextualização da escola cooperante, à descrição da classe e dos alunos, e ao relato das aulas assistidas e lecionadas pela mestranda. A segunda secção do relatório é referente à exploração e integração de conteúdos referentes ao campo da ciência vocal na prática letiva. Deste modo, pretendemos aferir o nível de abordagem dos mesmos na pedagogia do canto e analisar a relevância que estes detêm no processo de ensino-aprendizagem do mesmo, propondo assim metodologias e recursos adequados para a abordagem destes conteúdos em sala de aula; Abstract: Learning to sing beyond the singing voice: importance of knowledge about vocal anatomy and physiology This Report was carried out within the framework in completion of the discipline Supervised Teaching Practice, a curricular unit that is part of the Master's Degree in Music Teaching at the University of Évora, and is divided into two sections. The first section of the report refers to the internship held at the Conservatório de Música e Artes de Lagos, with students from the singing class, during the 2021/2022 school year. This will be dedicated to the contextualization of the cooperating school, the description of the class and the students, and the account of the classes attended and taught by the master's student. The second section of the report refers to the exploration and integration of contents related to the field of vocal science in teaching practice. In this way, we intend to assess their level of approach in the pedagogy of singing and analyze the relevance that they hold in the teaching-learning process of singing, thus proposing adequate methodologies and resources for approaching these contents in the classroom.
URI: http://hdl.handle.net/10174/35928
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ensino_de_Musica-Joana_Isabel_Duarte_Pires.pdf11.14 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois