|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/35592
|
Title: | Caraterização das competências motoras e atencionais, e indicadores de saúde mental de alunos universitários com perturbação de aprendizagem específica |
Authors: | Ferreira, Mariana Teixeira |
Advisors: | Almeida, Gabriela Santos, Maria da Graça Fernandes, Orlando de Jesus |
Keywords: | Dislexia Saúde Mental Proficiência Motora Atenção Visual e Controlo Visuomotor Dyslexia Mental Health Motor Proficiency Visual Attention and Visuomotor Control |
Issue Date: | 12-May-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Introdução: A Perturbação de Aprendizagem Específica (PAE) caracteriza-se por dificuldades persistentes nas habilidades académicas de leitura, escrita e/ou matemática. Paralelamente, a literatura descreve que jovens adultos com esta problemática também podem apresentar dificuldades ao nível emocional, na competência motora e psicomotora e em habilidades visuoespaciais e atencionais.
Objetivos: Analisar e comparar indicadores de saúde mental, as competências motoras, visuoespaciais e atencionais em estudantes universitários com e sem PAE com défice na leitura. Metodologia: Recrutaram-se 12 estudantes universitários com e sem PAE com défice na leitura. A recolha de dados foi realizada através de testes, bateria de avaliação e questionários. Resultados: Verificou-se que estudantes universitários com e sem PAE com défice na leitura diferem significativamente na tarefa de lançamento da bola (componente da bateria MCA) e a forma como atingem os alvos (trajetória) (Teste Fitts). Conclusões: Os resultados deste estudo piloto sugerem que estudantes com PAE com défice na leitura apresentam alterações na atenção visuoespacial, no controlo visuomotor e na perceção visual. Estudos futuros nas variáveis estudadas devem ser realizados com amostras maiores; Characterization of motor and attentional skills, and mental health indicators in university students with specific learning disabilities
Abstract:
Introduction: Specific Learning Disorder (SLD) is characterized by persistent difficulties in academic skills in reading, writing, and/or mathematics. In parallel, the literature describes that young adults with this disorder may also present difficulties at the emotional level, in motor and psychomotor skills, and in visuospatial and attentional skills. Objectives: To analyze and compare mental health indicators, motor, visuospatial, and attentional skills in university students with and without SLD with reading deficits. Methodology: We recruited 12 university students with and without SLD with reading deficits. Data were collected using tests, assessment battery and questionnaires. Results: It was found that university students with and without SLD with reading deficits differ significantly in the ball throwing task (component of the MCA battery) and the way they hit the targets (trajectory) (Fitts Test). Conclusions: The results of this pilot study suggest that students with PAE reading deficits have alterations in visuospatial attention, visuomotor control, and visual perception. Future studies on the variables studied should be conducted with larger samples. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/35592 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|