Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/35543

Title: Intervenção psicomotora em meio equestre, nas competências socioemocionais, em crianças institucionalizadas: estudos de caso
Authors: Almeida, Nicole do Coito
Advisors: Matias, Ana Rita
Keywords: Psicomotricidade
Desenvolvimento Socioemocional
Serviços assistidos por equinos
Crianças
Adolescentes
Psychomotor therapy
Socioemotional-development
Equine-assisted services
Children
Teenagers
Issue Date: 23-May-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo tem como objetivo compreender os resultados de uma intervenção psicomotora em contexto equestre, nas competências socioemocionais, em crianças institucionalizadas em quatro estudos de caso. Foram utilizados dois instrumentos de avaliação quantitativos e uma grelha de observação psicomotora individual adaptada ao contexto equestre. Observou-se uma melhoria global ao nível da identificação de expressões faciais, situações e comportamentos. No entanto, os resultados obtidos a nível quantitativo foram diferentes no contexto escolar e doméstico. Na relação com o cavalo, constatou-se uma melhoria na interação com o mesmo, maior capacidade de adequação do ritmo e uma maior consciência de que os movimentos e posturas influenciam o outro. Em conclusão, verificaram-se melhorias nas competências socioemocionais dos quatro participantes, o que traduz uma melhoria do conhecimento emocional conduz a comportamentos adequados e facilitadores de interação social; Psychomotor intervention in the equestrian environment, on socioemotional competences in institutionalized children: case studies Abstract: This study intends to understand the effects of a psychomotor intervention in an equestrian context, on socio-emotional skills, in institutionalized children in four case studies. Werew used two quantitative assessment instruments and an individual psychomotor observation scale adapted to the equestrian context. There was a global improvement in terms of identifying facial expressions, situations and behaviours. However, the quantitative results were different in the school and domestic context. In the relationship with the horse, there was an improvement in the interaction, better ability to adjust the rhythm and more conscience that the movements and postures influence the other. In conclusion, there were improvements in the socio-emotional skills of the four participants, which translates into an improvement in emotional and consequently to appropriate behaviors and facilitators of social interaction.
URI: http://hdl.handle.net/10174/35543
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicomotricidade-Nicole_do_Coito_Almeida.pdf1.36 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois