|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/35540
|
Title: | Promover a participação ativa das crianças na gestão curricular - um percurso de construção de uma identidade profissional |
Authors: | Calado, Beatriz Filipe |
Advisors: | Costa, Conceição Leal da |
Keywords: | Gestão curricular Participação Crianças Trabalho por projetos Identidade profissional Curriculum management Participation Children Project work Professional identity |
Issue Date: | 10-Jul-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este projeto de investigação foi desenvolvido no âmbito do Mestrado em
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo. Focando-se na problemática da gestão do
currículo, relacionou-se com a construção de desafios educativos em função de projetos
e problemas que justificam a mobilização de instituições locais e a participação ativa das
crianças. Realizando-se em contexto de Educação Pré-Escolar e de 1º Ciclo do Ensino
Básico, foi um estudo interpretativo e qualitativo que visou a compreensão de influências
da participação das crianças num desenvolvimento curricular que as envolveu ativamente,
consequentemente nos processos de aprender e de ensinar. Para tanto e porque era do
nosso interesse, mas também porque o contexto assim o ditou, escolhemos o enfoque
numa dimensão temática transversal – a valorização das instituições da comunidade em
que vivemos, permitindo abarcar conteúdos e interesses das crianças nos dois níveis de
educação.
A questão de partida deste estudo foi: Como promover a participação ativa das
crianças na gestão do currículo, escutando-as sobre as instituições da sua terra, e
construir uma identidade profissional? Perseguindo os princípios da investigação-açãoformação,
realizaram-se reflexões sistematicamente, de forma oral e escrita em processo
de supervisão colaborativa e versando sobre as experiências de prática, com vista a
melhorar, sucessivamente a qualidade da intervenção. Por sua vez, a escuta das crianças
e o trabalho por projetos implicaram termos presente que as suas ideias e curiosidades
são pontos de partida para uma gestão curricular onde as crianças também são
protagonistas. Todos fomos importantes no planeamento, nas ações propostas e no
desenvolvimento do trabalho curricular. Metodologicamente o estudo suportou-se na
produção e recolha de evidências tendo por base o desenvolvimento da experiência
pedagógica que foi acontecendo desde a observação participante, à intervenção cooperada
e incluiu o processo de supervisão. No seu conjunto, o trabalho desenvolvido possibilitou-nos a documentação narrativa das experiências pedagógicas a qual assumimos como uma
forma privilegiada de construção de conhecimento e também minha identidade
profissional, no decorrer do Estágio em ambas as PES; Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and Teaching of
the 1st Cycle of Basic Education: Promoting the active participation of
children in curriculum management – a path towards building a
professional identity -
Abstract:
This research project was developed within the scope of the Master in Pre-School
Education and Teaching of the 1st Cycle. Focusing on the issue of curriculum
management, it was related to the construction of educational challenges based on
projects and problems that justify the mobilization of local institutions and the active
participation of children. Taking place in the context of Pre-School Education and the 1st
Cycle of Basic Education, it was an interpretative and qualitative study that aimed to
understand the influences of children's participation in a curriculum development that
actively involved them, consequently in the processes of learning and teaching. To this
end, and because it was in our interest, but also because the context dictated it, we chose
to focus on a transversal thematic dimension – valuing the institutions of the community
in which we live, allowing us to cover the contents and interests of children at both levels
of education.
The starting point of this study was: How to promote the active participation of
children in the management of the curriculum, listening to them about the institutions of
their land, and building a professional identity? Pursuing the principles of researchaction-
training, reflections were systematically carried out, orally and in writing, in a
process of collaborative supervision and dealing with practical experiences, with a view
to successively improving the quality of the intervention. In turn, listening to children and
working on projects meant that we were aware that their ideas and curiosities are starting
points for curriculum management in which children are also protagonists. We were all
important in the planning, in the proposed actions and in the development of the curricular
work. Methodologically, the study was based on the production and collection of
evidence based on the development of the pedagogical experience that took place from
participant observation to cooperative intervention and included the supervision process.
The work carried out allowed us to document the narrative of the pedagogical experiences which we assume as a privileged way of building knowledge and my professional
identity, during the Internship in both PES. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/35540 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|