|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/35475
|
Title: | O ensino exploratório da matemática em dados e probabilidades: desenvolver a literacia estatística com todas as crianças |
Authors: | Marques, Cristina da Rosa |
Advisors: | Canavarro, Ana Paula |
Keywords: | Ensino Exploratório da Matemática Estatística Literacia Estatística Probabilidades Tarefas matemáticas Inquiry-based teaching of Mathematics Statistic Statistical Literacy Probabilities Math Tasks |
Issue Date: | 20-Jun-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório, intitulado "O Ensino Exploratório da Matemática em Dados e
Probabilidades: desenvolver a literacia estatística com todas as crianças" traduz a investigação
realizada no âmbito das unidades curriculares de Prática de Ensino Supervisionada no 1.º Ciclo do
Ensino Básico e em Educação Pré-Escolar, lecionadas nos 3.º e 4.º Semestres do Mestrado em
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico. Desta forma, a presente investigação
decorreu, primeiramente, numa sala do 2.º ano de escolaridade de uma Escola Pública de Évora
pertencente ao Agrupamento de Escolas Gabriel Pereira e, posteriormente, numa Instituição
Particular de Solidariedade Social situada no centro da cidade.
O objetivo principal desta investigação foi compreender, analisar e refletir sobre as
potencialidades que o Ensino Exploratório da Matemática, mais especificamente relativamente à
literacia estatística e ao trabalho em dados, tem nas aprendizagens curriculares das crianças. Deste
modo, procurei responder às seguintes questões: Que conhecimentos de estatística desenvolveram
as crianças? Que aspetos da literacia estatística desenvolveram as crianças? Que potencialidades
teve o uso do ensino exploratório da Matemática nas aprendizagens realizadas pelas crianças?
Para responder às questões anteriormente enunciadas, ao longo das intervenções foram
sendo propostas às crianças algumas tarefas de ensino exploratório da Matemática relacionadas com
a literacia estatística e os dados, que pretendiam dar oportunidade às crianças de conhecer melhor o
que as rodeia, fundamentar decisões, interrogar-se sobre novas questões e abordar a incerteza.
Através de investigação-ação e de instrumentos como notas de campo, observações, gravações
audiovisuais, entre outras, irei retirar algumas conclusões relativamente a esta temática que me
levarão a refletir e melhorar a minha prática, aprendendo e desenvolvendo-me profissionalmente; Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and in the 1st Cycle of Basic
Education: Exploratory Teaching of Mathematics in Data and Probabilities: developing
statistical literacy with all children
Abstract:
This report, entitled "The Exploratory Teaching of Mathematics in Data and Probabilities:
developing statistical literacy with all children" reflects the research carried out within the scope of
the curricular units of Supervised Teaching Practice in the 1st Cycle of Basic Education and in
Education Pre-School, taught in the 3rd and 4th Semester of the Master's in Pre-School Education
and Teaching of the 1st Cycle of Basic Education. In this way, the present investigation took place,
first, in a room of the 2nd year of schooling of a Public School of Évora belonging to the Gabriel
Pereira School Group and, later, in a Private Institution of Social Solidarity located in the center of
the city.
The main objective of this investigation was to understand, analyze and reflect on the
potential that Exploratory Mathematics Teaching, more specifically in relation to statistical literacy
and data work, has in children's curricular learning. In this way, I tried to answer the following
questions: What knowledge of statistics did the children develop? What aspects of statistical
literacy have children developed? What potential did the exploratory teaching of Mathematics have
in children's learning?
To answer the questions mentioned above, throughout the interventions, some exploratory
mathematics teaching tasks were proposed to the children related to statistical literacy and data,
which aimed to give children the opportunity to get to know their surroundings better, to
substantiate decisions, to question up on new issues and address uncertainty. Through action
research and instruments such as field notes, observations, audiovisual recordings, among others, I
will draw some conclusions regarding this theme that will lead me to reflect and improve my
practice, learning and developing myself professionally |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/35475 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|