|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/35474
|
Title: | A aplicação pedagógica dos requisitos do reportório barroco no ensino oficial da Flauta Transversal |
Authors: | Oliveira, Catarina Passos de |
Advisors: | Streitová, Monika |
Keywords: | Flauta Transversal Ensino Performance historicamente informada Barroco Transverse Flute Teaching Historically informed performance Baroque |
Issue Date: | 14-Jul-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | “A aplicação pedagógica dos requisitos do reportório barroco no ensino oficial da flauta transversal” dá nome ao presente relatório que está dividido em duas partes, iniciando-se com a apresentação do relatório de estágio realizado na Academia de Música de Óbidos, no âmbito da disciplina de Prática de Ensino Supervisionada no Ensino Vocacional de Música em Ensino de Música da Universidade de Évora, sob a orientação da Professora Doutora Monika Streitová e da orientadora cooperante, Professora Micaela Pinheiro.
Na segunda parte e numa vertente pedagógica, pretende-se abordar neste trabalho a introdução de requisitos importantes para a interpretação da música barroca em performances não históricas, no caso da Flauta Transversal nos níveis de iniciação, básico e secundário do ensino especializado da música. Serão abordados quatro requisitos importantes: Sonoridade, Afinação, Vibrato e Articulação. Tem-se também como objectivo desenvolver um conjunto de instrumentos, como exercícios, que possam ser aplicados no contexto de aprendizagem criando uma fonte de auxílio tanto para professores como alunos; Abstract:
“The pedagogical application of the requirements of the Baroque repertoire in the official teaching of the transverse flute” names this report, which is divided into two parts: it begins with the presentation of the report of Prática de Ensino Supervisionada no Ensino Vocacional de Música em Ensino de Música held at Academia de Música de Óbidos, for the obtainance of a Master Degree in Music Teaching at Universidade de Évora, under the guidance of Doctor Monika Streitová and the cooperating advisor, Professor Micaela Pinheiro.
In the second part and in a pedagogical aspect, this work intends to address the introduction of important requirements for the interpretation of baroque music in non-historical performances, in the case of the Flute at the initiation, basic and secondary levels of specialized music education. Four important requirements will be addressed: Sound, Tuning, Vibrato and Articulation. The aim is also to develop a set of instruments, such as exercises, that can be applied in the learning context, creating a source of help for both teachers and students. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/35474 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|