Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/35243

Title: O conto: ler para além de estereótipos
Authors: Teixeira, Sara Filipa Guerreiro Gomes
Advisors: Costa, Paulo
Keywords: Prática de Ensino Supervisionada
Educação Literária
Texto Narrativo
Cidadania
Supervised Teaching Practice
Literary Education
Narrative text
Citizenship
Issue Date: 18-May-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório de estágio, com o título “O conto: ler para além de estereótipos”, consiste numa investigação inserida no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada a realizar em contexto de educação Pré-escolar e 1º ciclo do Ensino Básico, focalizado na temática Educação Literária que tem como objetivo geral promover experiências de leitura crítica de contos. A modalidade de investigação será Investigação-ação, recorrendo dados decorrentes de: § Proposta de atividades realizadas com as crianças, como leitura de contos recorrendo ao modelo literature-based reading; § Realização de atividades de pós-leitura resultantes em produtos diversos: reconto escrito e/ou ilustrações; § Debate - registo das intervenções dos alunos (registo áudio ou vídeo); § Caderno de campo/notas de campo. Espera-se, com o trabalho realizado e do qual o presente relatório procura dar conta, ter contribuído para a reflexão sobre propostas de prática pedagógica suscetíveis de promover não apenas a aproximação ao texto literário, mas um mais abrangente trabalho sobre possibilidades de promover valores de cidadania; The tale: read beyond stereotypes Abstract: This research, entitled “The story: reading beyond stereotypes”, consists of an investigation within the scope of the Supervised Teaching Practice to be carried out in the context of Pre-school and 1st cycle of Basic Education, focused on the theme Literary Education whose general objective is to promote experiences of critical reading of short stories. The research modality will be Action Research, using data arising from: • Proposal of activities carried out with children, such as reading stories using the literature-based reading model; • Carrying out post-reading activities resulting in different products: written retelling and/or illustrations; • Debate - recording of student interventions (audio or video recording); • Field notebook/field notes. It is hoped, with the work carried out and which this report seeks to account for, that it has contributed to the reflection on proposals for pedagogical practice capable of promoting not only an approximation to the literary text, but a more comprehensive work on possibilities of promoting values of citizenship.
URI: http://hdl.handle.net/10174/35243
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Pre_escolar_e_Ensino_do_1_Ciclo_do_Ensino_Basico-Sara_Filipa_Guerreiro_Gomes_Teixeira.pdf106.08 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois