Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/35243
|
Title: | O conto: ler para além de estereótipos |
Authors: | Teixeira, Sara Filipa Guerreiro Gomes |
Advisors: | Costa, Paulo |
Keywords: | Prática de Ensino Supervisionada Educação Literária Texto Narrativo Cidadania Supervised Teaching Practice Literary Education Narrative text Citizenship |
Issue Date: | 18-May-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório de estágio, com o título “O conto: ler para além de estereótipos”,
consiste numa investigação inserida no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada a realizar
em contexto de educação Pré-escolar e 1º ciclo do Ensino Básico, focalizado na temática
Educação Literária que tem como objetivo geral promover experiências de leitura crítica de
contos.
A modalidade de investigação será Investigação-ação, recorrendo dados decorrentes
de:
§ Proposta de atividades realizadas com as crianças, como leitura de contos
recorrendo ao modelo literature-based reading;
§ Realização de atividades de pós-leitura resultantes em produtos diversos:
reconto escrito e/ou ilustrações;
§ Debate - registo das intervenções dos alunos (registo áudio ou vídeo);
§ Caderno de campo/notas de campo.
Espera-se, com o trabalho realizado e do qual o presente relatório procura dar conta,
ter contribuído para a reflexão sobre propostas de prática pedagógica suscetíveis de promover
não apenas a aproximação ao texto literário, mas um mais abrangente trabalho sobre
possibilidades de promover valores de cidadania; The tale: read beyond stereotypes
Abstract:
This research, entitled “The story: reading beyond stereotypes”, consists of an
investigation within the scope of the Supervised Teaching Practice to be carried out in the
context of Pre-school and 1st cycle of Basic Education, focused on the theme Literary Education
whose general objective is to promote experiences of critical reading of short stories.
The research modality will be Action Research, using data arising from:
• Proposal of activities carried out with children, such as reading stories using
the literature-based reading model;
• Carrying out post-reading activities resulting in different products: written
retelling and/or illustrations;
• Debate - recording of student interventions (audio or video recording);
• Field notebook/field notes.
It is hoped, with the work carried out and which this report seeks to account for, that it
has contributed to the reflection on proposals for pedagogical practice capable of promoting not
only an approximation to the literary text, but a more comprehensive work on possibilities of
promoting values of citizenship. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/35243 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|