|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/34993
|
Title: | O envolvimento das famílias nas aprendizagens das crianças |
Authors: | Torres, Miguel Ângelo Pato |
Advisors: | Folque, Maria da Assunção |
Keywords: | Família Escola Aprendizagem Criança Family School Learning Child |
Issue Date: | 27-Jun-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório de estágio desenvolveu-se no âmbito da Prática de Ensino
Supervisionada nos contextos de Pré-Escolar e de 1º ciclo do Ensino Básico, centrandose
na temática do envolvimento das famílias nas aprendizagens das crianças. O quadro
conceptual integra a família a relação escola-família, as tipologias de relações escolafamília;
os problemas identificados pelas investigações entre a relação escola-família
nas aprendizagens das crianças, e a conexão entre a escola e a família em tempo de
pandemia.
Este relatório foi sustentado pela metodologia de investigação-ação, que permitiu
responder aos objetivos propostos, com instrumentos de recolha de dados através
de: observação participante, notas de campo e reflexões; registos fotográficos, de vídeo
e de WhatsApp; planeamentos da ação educativa, e questionário às famílias.
Todo o processo permitiu uma profícua aprendizagem e crescimento, constatando-
se que o envolvimento das famílias no desenvolvimento das crianças é encarado
como uma aliança fundamental para o sucesso escolar das crianças, pois ambas as
instituições (escola e família), têm um papel fundamental na relação de parceria que
deve ser criada entre ambas; The involvement of families in children's learning
Abstract:
This internship report was developed within the Supervised Teaching Practice in
Pre-school and Primary School contexts, focusing on the theme of family involvement in
children's learning. The conceptual framework includes the family, the school-family relationship,
the typologies of school-family relationships, the problems identified by the
research on the school-family relationship in children's learning and the connection between
school and family in pandemic times.
This report was based on the action-research methodology, which allowed answering
the proposed objectives, with data collection tools through: participant observation,
field notes and reflections; photographic, video and WhatsApp records; educational
action planning, and a questionnaire to families.
The whole process allowed for a useful learning and growth, confirming that the
involvement of families in children's development is seen as a key component for children's
academic success, because both institutions (school and family) have a fundamental
role in the partnership relationship that should be created between them. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/34993 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|