Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/34993

Title: O envolvimento das famílias nas aprendizagens das crianças
Authors: Torres, Miguel Ângelo Pato
Advisors: Folque, Maria da Assunção
Keywords: Família
Escola
Aprendizagem
Criança
Family
School
Learning
Child
Issue Date: 27-Jun-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório de estágio desenvolveu-se no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada nos contextos de Pré-Escolar e de 1º ciclo do Ensino Básico, centrandose na temática do envolvimento das famílias nas aprendizagens das crianças. O quadro conceptual integra a família a relação escola-família, as tipologias de relações escolafamília; os problemas identificados pelas investigações entre a relação escola-família nas aprendizagens das crianças, e a conexão entre a escola e a família em tempo de pandemia. Este relatório foi sustentado pela metodologia de investigação-ação, que permitiu responder aos objetivos propostos, com instrumentos de recolha de dados através de: observação participante, notas de campo e reflexões; registos fotográficos, de vídeo e de WhatsApp; planeamentos da ação educativa, e questionário às famílias. Todo o processo permitiu uma profícua aprendizagem e crescimento, constatando- se que o envolvimento das famílias no desenvolvimento das crianças é encarado como uma aliança fundamental para o sucesso escolar das crianças, pois ambas as instituições (escola e família), têm um papel fundamental na relação de parceria que deve ser criada entre ambas; The involvement of families in children's learning Abstract: This internship report was developed within the Supervised Teaching Practice in Pre-school and Primary School contexts, focusing on the theme of family involvement in children's learning. The conceptual framework includes the family, the school-family relationship, the typologies of school-family relationships, the problems identified by the research on the school-family relationship in children's learning and the connection between school and family in pandemic times. This report was based on the action-research methodology, which allowed answering the proposed objectives, with data collection tools through: participant observation, field notes and reflections; photographic, video and WhatsApp records; educational action planning, and a questionnaire to families. The whole process allowed for a useful learning and growth, confirming that the involvement of families in children's development is seen as a key component for children's academic success, because both institutions (school and family) have a fundamental role in the partnership relationship that should be created between them.
URI: http://hdl.handle.net/10174/34993
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Pre_Escolar_e_Ensino_do_1_Ciclo_do_Ensino_Basico-Miguel_Angelo_Pato_Torres.pdf14.03 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois