Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/34990

Title: O trabalho colaborativo e a sala de aula de francês no 5º ano na Escola Secundária Básica da Desejada (São Tomé e Príncipe): um estudo a partir de um professor e da sua turma
Authors: Barreto, Yasaldo de Carvalho do Sacramento
Advisors: Costa, Paulo
Keywords: Trabalho colaborativo
Organização ensino aprendizagem da língua francesa
Parceria colaborativa
Aaprendizagem dos alunos
Ensino Básico
Collaborative work
Organization teaching French language learning
Collaborative partnership
Student learning
Basic education
Issue Date: 2-Jun-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este estudo visa compreender as dinâmicas de trabalho colaborativo e as suas consequências na sala de aula da disciplina de francês, numa turma do 5º ano da Escola Secundária Básica da Desejada, em particular dinâmicas estabelecidas entre delegado e professores da disciplina como forma de conduzir os alunos, as planificações das aulas, a organização e estruturação do processo de ensino aprendizagem. A metodologia de investigação será assente num paradigma interpretativo de abordagem qualitativa, através de um estudo de caso exploratório. O pesquisador acompanhou a rotina das aulas de trabalho pedagógico coletivo e os encontros entre supervisores e professores coordenadores. Os resultados apontam para que as condições nas quais se efetiva o trabalho docente se torna colaborativo emergem quando os professores trabalham apoiados em princípios acordados coletivamente, destacando-se: o compromisso com a aprendizagem dos alunos; o diálogo orientado pela reflexão e compreensão da realidade dos alunos; e o esforço na articulação e integração das ações dos professores; Collaborative Work and the French Classroom in the 5th year at the Desired Sec-ondary School (São Tomé and Príncipe): A Study from a Teacher and his Class. ABSTRACT: This study aims to understand the dynamics of collaborative work and its consequences in the classroom of the French discipline, in a 5th grade class at Escola Secundária da Desirada, in particular, the dynamics established between delegate and subject teachers as a way to lead students, class planning, organization and structuring of the teaching-learning process. The research methodology will be based on an interpretive paradigm of a qualitative approach, through an exploratory case study. The researcher followed the routine of the collective pedagogical work classes and the meetings between supervisors and coordinating professors. The results point to the conditions in which the teaching work is carried out becomes collaborative when teachers work based on collectively agreed principles, highlighting: the commitment to student learning; dialogue guided by reflection and understanding of the students' reality; and the effort to articulate and integrate the actions of teachers.
URI: http://hdl.handle.net/10174/34990
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ciencias_da_Educacao-Supervisao_Pedagogica-Yasaldo_de_Carvalho_do_Sacramento_Barreto.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois