|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/34987
|
Title: | A comunicação interna organizacional como instrumento de qualidade: o caso do setor de Enoturismo do Alentejo |
Authors: | Fialho, Carolina Branquinho |
Advisors: | Saraiva, Margarida |
Keywords: | Comunicação Interna Eficácia Qualidade Enoturismo Alentejo Internal Communication Efficiency Quality Wine Tourism Alentejo |
Issue Date: | 28-Jan-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Para que uma organização seja considerada de excelência é necessário que vários
elementos estejam interligados, como é o caso da qualidade da sua comunicação interna,
pois é através de uma comunicação eficaz que se pode alcançar os objetivos, assim como,
a própria qualidade organizacional.
O presente estudo tem como objetivo principal analisar a Comunicação Interna como
instrumento de qualidade, aplicada no setor de Enoturismo, através de um inquérito por
questionário, junto de 54 trabalhadores ativos do setor do Enoturismo.
Sendo o sector do Enoturismo, um setor cada vez mais em destaque e de interesse
social, cultural e económico, os resultados obtidos revelaram que nas organizações de
Enoturismo, em geral, a comunicação entre os trabalhadores e superiores hierárquicos dos
vários departamentos é satisfatória e que importância dada à comunicação interna
promove a qualidade dos serviços prestados; - Internal Organizational Communication as a Quality Instrument: The Case of
the Alentejo Wine Tourism Sector
Abstract:
For an organization to be considered to be of excellence it is necessary that several
elements are interconnected, as is the case of the quality of its internal communication,
as it is through effective communication that the objectives can be achieved, as well as
the organizational quality itself.
The main objective of this study is to analyze Internal Communication as a quality
instrument, applied in the wine tourism sector, through a questionnaire survey, among 54
active wine tourism workers.
As the wine tourism sector is an increasingly prominent and of social, cultural and
economic interest, the results obtained revealed that in wine tourism organizations, in
general, communication between workers and hierarchical superiors in the various
departments is satisfactory and that importance given to internal communication
promotes the quality of the services provided. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/34987 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|