Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/34904

Title: Perceção da sexualidade da pessoa com perturbação do desenvolvimento intelectual. Um estudo preliminar com mães e técnicos
Authors: Silva, Thayanne Lacerda
Advisors: Pires, Heldemerina
Keywords: Sexualidade
Perturbação do Desenvolvimento Intelectual
Relacionamentos
Educação sexual
Sexuality
Intellectual Development Disorder
Relationships
Sex education
Issue Date: 30-Mar-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo tem por objetivo identificar a perceção da sexualidade da pessoa com Perturbação do Desenvolvimento Intelectual (PDI) a partir do olhar de mães e dos técnicos com a finalidade de obter maior compreensão sobre o fenómeno para no futuro desenvolver estratégias de intervenção eficazes para esta população. Participaram do estudo mães de pessoas com PDI e técnicos que trabalham diretamente com esse público. Os resultados apontam para uma perceção de que as pessoas com PDI desenvolvem sua sexualidade biologicamente como as pessoas sem PDI e a perceção das transformações físicas e biológicas é vivida com mais naturalidade pelos técnicos do que pelas mães. Os relacionamentos são vividos maioritariamente na dimensão afetiva da sexualidade. A informação sobre a sexualidade é transmitida de forma informal pelas mães, através de conversas ou utilizando recursos audiovisuais. Os técnicos revelam realizar ações de formação para abordar o tema. Os resultados revelam que há falta de formação específica tanto por parte das mães quanto dos técnicos para lidar com a sexualidade da pessoa com PDI e as atividades de educação sexual deverão contemplar questões do diagnóstico para fornecer uma intervenção efetiva; Perception of the experience of sexuality of the person with disturbance of intellectual development. A preliminary study with mothers and technicians Abstract: The present study aims to identify the perception of sexuality of people with Intellectual Development Disorder (IDD) from the point of view of mothers and technicians, with the aim of obtaining a greater understanding of the phenomenon to develop effective intervention strategies for this in the future. population. Mothers of people with IDD and technicians who work directly with this public participated in the study. The results point to a perception that people with IDD develop their sexuality biologically like people without IDD and the perception of physical transformations is experienced more naturally by technicians than by mothers. Relationships are mostly experienced in the affective dimension of sexuality. Information about sexuality is transmitted informally by mothers, through conversations or using audiovisual resources. The technicians reveal that they carry out training actions to address the issue. The results reveal that there is a lack of specific training, both on the part of mothers and technicians, to deal with the sexuality of people with IDD, and sex education activities should address diagnostic issues to provide an effective intervention.
URI: http://hdl.handle.net/10174/34904
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicologia_da_Educacao-Thayanne_Lacerda_Silva.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois