Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/34867
|
Title: | Perceções dos riscos e danos da Internet: como lidam os jovens do 7º ano de escolaridade? |
Authors: | Rato, Joana Rita Sequeira Leandro |
Advisors: | Canhestro, Ana |
Keywords: | Jovens Internet Riscos Capacitação Enfermagem Comunitária e de Saúde Pública Youth Internet Risks Capacitation Community and Public Health Nursing |
Issue Date: | 18-Jan-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Introdução: Os riscos e danos da Internet estão, cada vez mais, a tornar-se num problema de saúde pública, que afeta crianças e jovens, com uma prevalência demonstrada não só a nível nacional como a nível mundial. Objetivo: Contribuir para a capacitação dos alunos do 7º ano de escolaridade para lidar com os riscos e danos na Internet. Metodologia: Foi desenvolvido um projeto de intervenção comunitária, com base na Metodologia do Planeamento em Saúde, dirigido aos alunos de 4 turmas do 7º ano. Foi aplicado o instrumento de recolha de dados (questionário) aos alunos e realizadas sessões de educação para a saúde sob a forma de Tertúlias. Resultados: Verificou-se que alguns alunos estiveram expostos aos riscos e danos da Internet. Nenhum dos alunos lesados falou com os professores, psicóloga e assistente social do agrupamento de escolas. Na escola, a formação sobre a temática é escassa. Conclusão: É evidenciada uma necessidade de formação e capacitação nas escolas acerca desta temática; PERCEPTIONS OF INTERNET RISKS AND HARMS: HOW DO 7TH GRADERS DEAL?
ABSTRACT:
Background: The risks and damages of the Internet are increasingly becoming a public health problem, which affects children and young people, with a demonstrated prevalence not only nationally but also worldwide. Objective: To contribute to the capacitation of 7th grade students to deal with risks and damages on the Internet. Methodology: A community intervention project was developed, based on the Health Planning Methodology, aimed at students from 4 classes of the 7th grade. It was applied the data collection instrument (questionnaire) to the students and there were held health education sessions in the form of Tertulias. Results: It was found that some students were exposed to the risks and damages of the Internet. None of the injured students spoke to the teachers, psychologist and social worker of the school. At school, training on the subject is scarce. Conclusion: There is evidence of a need for education and training in schools on this topic. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/34867 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|