Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/34857
|
Title: | Transversalidade da prática psicomotora - Da psicomotricidade infantil à gerontopsicomotricidade |
Authors: | Pereira, Ana Filipa Lopes |
Advisors: | Morais, Ana Almeida, Gabriela |
Keywords: | Psicomotricidade Educativa Prática Psicomotora Infância Envelhecimento ERPI Educational Psychomotricity Psychomotor Practice Childhood Aging ERPI |
Issue Date: | 30-Jan-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente Relatório de Estágio surge do desenvolvimento do Estágio Curricular
do Mestrado em Psicomotricidade, realizado no Jardim de Infância e Lar de uma Santa
Casa da Misericórdia. Como objetivos deste relatório nomeamos os seguintes:
contextualizar a prática psicomotora na infância e na pessoa idosa através da descrição
das atividades desenvolvidas, apresentar um estudo de caso, formular o perfil psicomotor
dos utentes do Lar e refletir sobre a pertinência e transversalidade da psicomotricidade ao
longo das diferentes etapas de vida. Para a recolha de dados foram utilizados os seguintes
instrumentos: o Modelo de Observação Individual, a Escala de Avaliação da
Psicomotricidade em Pré-Escolar, o Mini Mental State Examination, Índice de Barthel e
de Graffar e o Exame GerontoPsicomotor. Em suma, a transversalidade da
Psicomotricidade diz respeito à promoção de uma vivência corporal positiva ao longo das
diferentes etapas de vida englobando as capacidades físicas, afetivas e motoras do sujeito; Transversality of Psychomotor Practice - From Child to Elderly Psychomotricity
Abstract:
This Internship Report arises from the development of the Curricular Internship
of the master’s degree in Psychomotricity, held in kindergarten and a nursing home
(“Santa Casa da Misericórdia”) located in the central region of Portugal. The objectives
of this report are as follows: to contextualize the psychomotor practice in childhood and
in the elderly through the description of the activities developed, present a case study,
formulate the psychomotor profile of the users of the Home and reflect on the relevance
and transversality of psychomotricity throughout the different stages of life. The
following instruments were used for data collection: the Individual Observation Model,
the Preschool Psychomotricity Assessment Scale, the Mini Mental State Examination,
the Barthel and Graffar Index, and the Geronto-Psychomotor Examination. In short, the
transversality of Psychomotricity concerns the promotion of a positive body experience
throughout the different stages of life encompassing the physical, affective, and motor
capacities of the subject. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/34857 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|