Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/34857

Title: Transversalidade da prática psicomotora - Da psicomotricidade infantil à gerontopsicomotricidade
Authors: Pereira, Ana Filipa Lopes
Advisors: Morais, Ana
Almeida, Gabriela
Keywords: Psicomotricidade Educativa
Prática Psicomotora
Infância
Envelhecimento
ERPI
Educational Psychomotricity
Psychomotor Practice
Childhood
Aging
ERPI
Issue Date: 30-Jan-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente Relatório de Estágio surge do desenvolvimento do Estágio Curricular do Mestrado em Psicomotricidade, realizado no Jardim de Infância e Lar de uma Santa Casa da Misericórdia. Como objetivos deste relatório nomeamos os seguintes: contextualizar a prática psicomotora na infância e na pessoa idosa através da descrição das atividades desenvolvidas, apresentar um estudo de caso, formular o perfil psicomotor dos utentes do Lar e refletir sobre a pertinência e transversalidade da psicomotricidade ao longo das diferentes etapas de vida. Para a recolha de dados foram utilizados os seguintes instrumentos: o Modelo de Observação Individual, a Escala de Avaliação da Psicomotricidade em Pré-Escolar, o Mini Mental State Examination, Índice de Barthel e de Graffar e o Exame GerontoPsicomotor. Em suma, a transversalidade da Psicomotricidade diz respeito à promoção de uma vivência corporal positiva ao longo das diferentes etapas de vida englobando as capacidades físicas, afetivas e motoras do sujeito; Transversality of Psychomotor Practice - From Child to Elderly Psychomotricity Abstract: This Internship Report arises from the development of the Curricular Internship of the master’s degree in Psychomotricity, held in kindergarten and a nursing home (“Santa Casa da Misericórdia”) located in the central region of Portugal. The objectives of this report are as follows: to contextualize the psychomotor practice in childhood and in the elderly through the description of the activities developed, present a case study, formulate the psychomotor profile of the users of the Home and reflect on the relevance and transversality of psychomotricity throughout the different stages of life. The following instruments were used for data collection: the Individual Observation Model, the Preschool Psychomotricity Assessment Scale, the Mini Mental State Examination, the Barthel and Graffar Index, and the Geronto-Psychomotor Examination. In short, the transversality of Psychomotricity concerns the promotion of a positive body experience throughout the different stages of life encompassing the physical, affective, and motor capacities of the subject.
URI: http://hdl.handle.net/10174/34857
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicomotricidade-Ana_Filipa_Lopes_Pereira.pdf2.43 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois