|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/34851
|
Title: | O Experimentalismo concretista brasileiro poético-sonoro-plástico de 1950 a 1970: uma contribuição artística através da arte do cartaz |
Authors: | Santos, Elisabete Nascentes dos |
Advisors: | Veiga Furtado, Teresa Gomes, Vítor Manuel dos Santos |
Keywords: | Artes visuais Concretismo Experimentalismo Poesia visual Arte do cartaz Visual arts Concretism Experimentalism Visual poetry Poster art |
Issue Date: | 10-Feb-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | “Experimentalismo concretista brasileiro poético-sonoro-plástico de 1950 a 1970: uma contribuição artística através da arte do cartaz” configura-se a partir de recortes teórico-práticos da “Arte Concreta Brasileira”. Recortes extraídos da produção de artistas relacionados ao processo experimental concretista: individualmente e em grupos. Essa configuração visa a evidenciar os atributos revolucionário, provocante e provocado do concretismo em questão, considerado por Gilberto Teles como continuidade e superação do “Modernismo Brasileiro”. Experimentalismo, processo, transformação, invenção e criação são, inegavelmente, conceitos transversais ao tema. A colagem dos recortes nesta investigação teórico-prática articula a intensidade, a peculiaridade e a brevidade do fenômeno artístico concretista com iguais características das duas décadas de sua ocorrência histórica: 1950 e 1960. A centralidade do cartaz na prática artística favorece a exploração de paradigmas concretistas, como a abstração geométrica, a economia espaço-temporal na elaboração visual e a exploração das múltiplas potencialidades da letra, que estão presentes principalmente na poesia concreta e na arte do cartaz; “The poetic-sound-plastic Brazilian concrete experimentalism from 1950 to 1970: a contribution through the art of the poster”
Abstract:
“The poetic-sound-plastic Brazilian concrete experimentalism from 1950 to 1970: a contribution through the art of the poster” is configured from theoretical-practical clippings of Brazilian Concret Art. Clippings extracted from the production of artists related to the concrete experimental process: individually and in groups. This configuration aims to highlight the revolutionary, provocative and provoked atributes of the concretismo in question, considered by Gilberto Teles as the continuity and overcoming of Brazisian Modernism. Experimentalism, process, transformation, invention and creation are, undeniably, concepts that are transversal to the theme. The collage of the clippings in this theorical-pratical investigation articulates the intensity, the peculiarity and the brevity of the concrete artistic phenomenon with the same characteristics of the two decades of its historical occurrence: 1950 and 1960. The centrality of the poster in artisc practic favors the exploration concrete paradigms such as geometric abstration, the spatio-temporal economy in the visual elaboration and the exploration of the multiple potencialities of the letter, which are presente mainly in the concrete poetey and in the art of the poster. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/34851 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|