|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/34462
|
Title: | Hora dourada: aleitamento materno exclusivo durante a primeira hora de vida do recém-nascido |
Authors: | Salgueiro, Telma Filipa Palma |
Advisors: | Frias, A. |
Keywords: | Aleitamento materno Hora dourada Recém-nascido Benefícios Enfermagem Breastfeeding Golden Hour Newborn Benefits Nursing |
Issue Date: | 16-Nov-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Enquadramento: O Estágio de Natureza Profissional, no âmbito do Curso de Mestrado
em Enfermagem de Saúde Materna e Obstétrica da Universidade de Évora, permitiu a aquisição
de competências específicas na área da especialidade em vários contextos clínicos, levando à
realização deste Relatório. Objetivos: Avaliar as atividades desenvolvidas nos diferentes
contextos clínicos do ENP, comprovando a aquisição de competências e conhecimentos, com o
aprofundamento temático do Aleitamento Materno (AM) exclusivo durante a primeira hora de
vida, com vista à melhoria das intervenções do EEESMO. Metodologia: Mediante supervisão
clínica e revisão da literatura. Resultados e Conclusões: Todas as experiências clínicas foram
cumpridas. Das intervenções promotoras do AM destacam-se: suporte emocional e físico,
desenvolvimento da segurança e confiança da mãe para a prática do AM, alojamento conjunto
mãe-bebé, contacto pele a pele e início precoce do AM, num ambiente tranquilo e de suporte; ABSTRACT:
Golden Hour: Exclusive breastfeeding during the first hour of a newborn´s life
Background: The Internship of a Professional Nature, within the scope of the Master's
Course in Maternal and Obstetric Health Nursing at the University of Évora, allowed the
acquisition of specific skills in the area of the specialty in various clinical contexts, leading to the
production of this Report. Objectives: Evaluate the activities carried out in the different clinical
contexts of the ENP, proving the acquisition of skills and knowledge, with the thematic
deepening of Exclusive Breastfeeding (BF) during the first hour of life, with a view to improving
the interventions of the EHESM. Methodology: Under clinical supervision and literature review.
Results and Conclusions: All clinical experiences were fulfilled. Of the interventions that
promote BF, the following stand out: emotional and physical support, development of the
mother's safety and confidence for the practice of BF, mother-baby rooming-in, skin-to-skin
contact and early initiation of BF, in a calm and supportive environment. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/34462 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|