Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/33628
|
Title: | A integração do Mindfulness na prática de ensino na educação pré-escolar e no 1º ciclo do ensino básico |
Authors: | Reis, Joana Nascimento |
Advisors: | Pomar, Clarinda de Jesus |
Keywords: | Mindfulness Educação Pré-Escolar 1.º Ciclo do Ensino Básico Formação de Docentes Educação Socioemocional. Mindfulness Preschool Education 1st Cycle of Basic Education Teacher Education Socioemotional Education |
Issue Date: | 14-Dec-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório enquadra-se na Prática de Ensino Supervisionada em Educação
Pré- escolar e no 1.º Ciclo do Ensino Básico na Universidade de Évora, e centrou-se na
questão: “Como integrar a prática de Mindfulness na Educação Pré-Escolar e ensino do
1.º Ciclo do Ensino Básico?”. Para esta investigação a metodologia utilizada foi a
investigação-ação onde procurei planear e refletir sobre a minha prática. Ao longo deste
estudo farei referência a teóricos que sustentam os benefícios da prática de mindfulness
para as crianças e docentes e de que forma o mesmo pode ser integrado no currículo.
De acordo com os procedimentos de investigação selecionados será descrita e
apresentada a forma como incluí práticas formais e informais de mindfulness na rotina
das crianças. Os dados recolhidos indicam que o impacte é positivo, evidencia melhorias
na autorregulação e consequentemente nas aprendizagens e relações sociais; Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and 1st Cycle of Basic Education: The
Integration of Mindfulness in Teaching Practice in Pre-School Education and 1st Cycle of
Basic Education
Abstract:
This report is part of the Supervised Teaching Practice in Pre-School Education
and in the 1st Cycle of Basic Education at the University of Évora, and focused on the
question: “How to integrate the practice of Mindfulness in Pre-School Education and
teaching of the 1st Cycle of Basic Education?”. For this research, the methodology used
was action research where I tried to plan and reflect on my practice. Throughout this
study I will refer to theorists who support the benefits of mindfulness practice for children
and teachers and how it can be integrated into the curriculum. According to the selected
research procedures, it will be described and presented the way in which formal and
informal mindfulness practices are included in the children's routine. The data collected
indicate that the impact is positive, showing improvements in self-regulation and
consequently in learning and social relationships. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/33628 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|