Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/33628

Title: A integração do Mindfulness na prática de ensino na educação pré-escolar e no 1º ciclo do ensino básico
Authors: Reis, Joana Nascimento
Advisors: Pomar, Clarinda de Jesus
Keywords: Mindfulness
Educação Pré-Escolar
1.º Ciclo do Ensino Básico
Formação de Docentes
Educação Socioemocional.
Mindfulness
Preschool Education
1st Cycle of Basic Education
Teacher Education
Socioemotional Education
Issue Date: 14-Dec-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este relatório enquadra-se na Prática de Ensino Supervisionada em Educação Pré- escolar e no 1.º Ciclo do Ensino Básico na Universidade de Évora, e centrou-se na questão: “Como integrar a prática de Mindfulness na Educação Pré-Escolar e ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico?”. Para esta investigação a metodologia utilizada foi a investigação-ação onde procurei planear e refletir sobre a minha prática. Ao longo deste estudo farei referência a teóricos que sustentam os benefícios da prática de mindfulness para as crianças e docentes e de que forma o mesmo pode ser integrado no currículo. De acordo com os procedimentos de investigação selecionados será descrita e apresentada a forma como incluí práticas formais e informais de mindfulness na rotina das crianças. Os dados recolhidos indicam que o impacte é positivo, evidencia melhorias na autorregulação e consequentemente nas aprendizagens e relações sociais; Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and 1st Cycle of Basic Education: The Integration of Mindfulness in Teaching Practice in Pre-School Education and 1st Cycle of Basic Education Abstract: This report is part of the Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and in the 1st Cycle of Basic Education at the University of Évora, and focused on the question: “How to integrate the practice of Mindfulness in Pre-School Education and teaching of the 1st Cycle of Basic Education?”. For this research, the methodology used was action research where I tried to plan and reflect on my practice. Throughout this study I will refer to theorists who support the benefits of mindfulness practice for children and teachers and how it can be integrated into the curriculum. According to the selected research procedures, it will be described and presented the way in which formal and informal mindfulness practices are included in the children's routine. The data collected indicate that the impact is positive, showing improvements in self-regulation and consequently in learning and social relationships.
URI: http://hdl.handle.net/10174/33628
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Pre_Escolar_e_Ensino_do_1_Ciclo_do_Ensino_Basico-Joana_Nascimento_Reis.pdf17.51 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois