Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/33541

Title: Perceção empresarial sobre a empregabilidade do ensino profissional no concelho de Valongo
Authors: Lapa, Rui Manuel Maurício
Advisors: Lucas, Maria Raquel
de Sousa Henriques, P. D.
Keywords: Ensino Profissional
Concelho de Valongo
Empresas
Empregabilidade
Competências
Professional Education
Valongo Municipality
Companies
Employability
Skill
Issue Date: 15-Nov-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Num mundo cada vez mais competitivo, as empresas procuram profissionais não apenas bem formados, mas sobretudo com conhecimentos práticos e técnicos. Nesse sentido, são já cada vez mais as empresas que optam por contratar profissionais com uma especialização mais prática, direcionada e técnica para os mais diversos cargos. Por isso mesmo, o Ensino Profissional (EP) pode ser uma excelente opção para as empresas assim como para aqueles alunos que desde cedo sabem o que querem para o seu futuro. O EP constitui, conforme o Decreto-lei 4/98, de 8 de janeiro, um subsistema de ensino de nível secundário que oferece formação geral, sociocultural, científica e formação tecnológica profissional, garantindo desta forma, àqueles que o concluem, um diploma do ensino secundário e qualificação profissional de nível IV. O EP dá a possibilidade aos alunos de prosseguirem os estudos ou de entrarem diretamente no mercado de trabalho como técnicos intermédios para os vários setores económicos e sociais. Posto isto, o presente estudo visa perceber e analisar a perceção das empresas do concelho de Valongo sobre a empregabilidade dos alunos do EP. Para realizar este estudo, será adotado uma metodologia mista com recolha de dados primários, através de questionário junto das empresas, e de dados secundários através de pesquisa bibliográfica e documental. Com a conclusão desta dissertação, verifica-se que a maioria dos empregadores locais tendem a valorizar o EP, e acham que este favorece a empregabilidade dos jovens diplomados. Muitas das empresas do concelho têm ou tiveram colaboradores do EP e acolheram estagiários do EP. No entanto, observa-se que existe ainda algumas limitações no que diz respeito, quer na adequação dos cursos ao mercado de trabalho local, quer ao nível da relação entre escolas promotoras do EP e o tecido empresarial local. Nesse sentido, o EP deve estar mais atento às necessidades de formação local, para melhorar o desenvolvimento das competências fundamentais para a empregabilidade aplicáveis à generalidade das empresas. Ou seja, é fundamental fortalecer a ligação entre escola e o mercado laboral, identificando competências e áreas onde faltam profissionais, e trazendo a realidade empresarial para o mundo do ensino; Business perception on the employability of vocational education in the municipality of Valongo - Abstract: In an increasingly competitive world, companies are looking for professionals who are not only well-trained, but above all with practical and technical knowledge. In this sense, more and more companies are choosing to hire professionals with a more practical, targeted and technical specialization for the most diverse positions. For this reason, professional education can be an excellent option for companies as well as for those students who know from an early age what they want for their future. Vocational education constitutes, according to Decree-Law 4/98, of January 8, a secondary level education subsystem that offers general, sociocultural, scientific and professional technological training, thus guaranteeing, to those who complete it, a diploma secondary education and level IV professional qualification. Vocational education gives students the possibility to continue their studies or directly enter the labor market as intermediate technicians for the various economic and social sectors. That said, this study aims to understand and analyze the perception of companies in the municipality of Valongo on the employability of students in vocational education. To carry out this study, a mixed methodology will be adopted with primary data collection, through a questionnaire to companies, and secondary data through bibliographical and documentary research. With the conclusion of this dissertation, it is expected to identify the motivations and expectations that companies in the municipality of Valongo have when welcoming students from professional education. With the conclusion of this dissertation, it can be seen that most local employers tend to value professional education. and feel that it favours the employability of young graduates. Many companies in the municipality have or have had employees and have hosted trainees from professional education. However, it can be observed that there are still some limitations regarding both the adequacy of the courses to the local labour market and the relationship between schools and the local business environment. In this sense, the professional education should be more attentive to the local training needs, in order to improve the development of the fundamental skills for employability applicable to the generality of the companies. In other words, it is fundamental to strengthen the link between school and labour market, identifying skills and areas where there is a lack of professionals, and bringing the business reality into the world of education.
URI: http://hdl.handle.net/10174/33541
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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