|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/32399
|
Title: | Aprendendo com a poesia infantil |
Authors: | Guerreiro, Magda Sofia Silva |
Advisors: | Balça, Ângela |
Keywords: | Literatura infantil Poesia Leitura Criatividade Children's literature Poetry Reading Creativity |
Issue Date: | 14-Jun-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório foi desenvolvido no âmbito da unidade curricular Prática de Ensino Supervisionada, integrada no Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, tendo como finalidade a obtenção do grau de mestre.
O estudo desenvolvido teve como objetivo compreender primeiramente a relação das crianças com a literatura infantil e quais os conhecimentos já detidos por elas relativamente ao texto poético, uma vez que, ao longo do curso, em observações nos vários contextos, verifiquei que a poesia infantil foi pouco promovida. Para isso, promovi diferentes experiências de aprendizagem com os objetivos de estimular a criatividade e imaginação das crianças, ampliar o leque literário das mesmas e promover o desenvolvimento da linguagem através de momentos de leitura, exploração de rimas e lengalengas.
No pré-escolar, as crianças tinham entre os três e os seis anos e, no 1º ciclo as dinamizações foram realizadas com crianças entre os seis e os dez anos.
Deste modo o estudo suportou-se na metodologia de investigação-ação, levando assim à utilização de diversas técnicas e instrumentos para recolher dados com o intuito de responder às questões delineadas para atingir os objetivos propostos.
Através dos dados recolhidos foi possível observar que as crianças reforçaram as conceções já existentes através das obras literárias apresentadas e posteriormente pelas dinâmicas desenvolvidas. Tudo isso permitiu que a criatividade, imaginação, bem como a linguagem e a escrita fossem estimuladas; Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and Teaching of the 1st Basic Education – Playing with children´s poetry
Abstract:
This study was developed on the research of the curricular unit Supervised Teaching Practice, integrated in the Master's in Pre-School Education and Teaching of the 1st Cycle of Basic Education, with the aim of obtaining a master's degree.
The investigation developed aimed to first understand the relationship youngsters had with children's literature and what knowledge they have already had in relation to the poetry, since, throughout the course, in observations in the various contexts, I verified that poetry children was vanguely promoted. For this, I promoted different learning experiences in order to stimulate children's creativity and imagination, expand their literary range and promote language development through moments of reading and exploration of rhymes and songs.
In preschool, the children were between three and six years old and, in the 1st cycle, the dynamizations were carried out with children between six and ten years old.
Along these lines, the study was supported by the action-research methodology, thus leading to the use of various techniques and instruments to collect data in order to answer the questions outlined to achieve the proposed objectives.
The collected data allowed me to observe that the children reinforced the existing conceptions through the presented literary works and then by the developed dynamics. All this allowed creativity, imagination, as language and writing to be stimulated. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/32399 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|