Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/32385

Title: Conexões entre contextos educativos, famílias e crianças, com recurso à documentação pedagógica
Authors: Cristeto, Daniela Alexandra Alves
Advisors: Folque, M. A.
Keywords: Educação de infância
Família
Participação
Comunicação
Documentação Pedagógica
Childhood Education
Family
Participation
Communication;
Pedagogical Documentation
Issue Date: 27-Jun-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório foi realizado no âmbito das Unidades Curriculares Prática de Ensino Supervisionada em Creche e em Jardim de infância do Mestrado em Educação Pré- Escolar da Universidade de Évora. O foco principal desta investigação de natureza qualitativa/interpretativa, sustentada pela metodologia de investigação-ação, concerne em perceber qual o papel da documentação pedagógica como meio de enriquecimento da comunicação entre a família e a Creche e o Jardim de Infância, a fim de promover conexões entre os dois ambientes. A recolha de dados obtida por observação participante, notas de campo, registos fotográficos e vídeo, documentação de vivências em ambos os contextos, reflexões semanais, planificações diárias e semanais, questionários dirigidos às famílias e entrevistas às educadoras e às crianças permitiu comprovar a documentação como um recurso eficaz na comunicação entre escola, família e crianças, apelando à participação ativa de ambas, suscitando novas aprendizagens e contribuindo para um desenvolvimento holístico das crianças; Connections between educational contexts, families and children, using pedagogical documentation Abstract: This report was carried out within the scope of the Curricular Units Supervised Teaching Practice in Nusery and Pre-School of the Master's Degree in Pre-School Education at the University of Évora. The main focus of this qualitative/interpretive investigation, supported by the action-research methodology, concerns understanding the role of pedagogical documentation as a means of enriching communication between the family and the pre-schools in order to promote connections between the two environments. The collection of data obtained by participant observation, field notes, photographic and video records, documentation of experiences in both contexts, weekly reflections, daily and weekly planning, questionnaires addressed to families and interviews with educators and children allowed to prove the documentation as an effective resource in communication between school, family and children, appealing to the active participation of both, new learning and contributing to the holistic development of children.
URI: http://hdl.handle.net/10174/32385
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Pre_escolar-Daniela_Alexandra_Alves_Cristeto.pdf16.17 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois