Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/32314
|
Title: | Literacia financeira: comportamentos financeiros dos estudantes universitários |
Authors: | Rego, Leonor Simões |
Advisors: | Basílio, Andreia Coelho, Luís |
Keywords: | Literacia financeira Atitudes face ao risco Ensino superior Modelos fracionários Financial literacy Attitudes towards risk University students Fractional model |
Issue Date: | 14-Jun-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta dissertação tem por objetivo caracterizar o nível de literacia financeira da
população universitária, através da identificação e da análise dos seus determinantes
sociodemográficos: género, idade, profissão, rendimento, situação laboral e área de estudos,
utilizando modelos de regressão para dados fracionários. Pretende-se ainda explorar a
relação entre literacia financeira e atitude face ao risco. A análise foi realizada tendo por base
um questionário elaborado pela Comissão do Mercado de Valores Mobiliários (CMVM), em
novembro de 2020, que se insere num projeto de investigação em parceria com diversas
universidades portuguesas. Os resultados obtidos demonstraram que o nível de literacia
financeira da população universitária em estudo é baixo. Os fatores sociodemográficos que
contribuem para o nível de literacia financeira desta amostra são: género masculino, estudar
e/ou trabalhar na área das ciências sociais e ter rendimentos mais elevados. Não foi
encontrada relação significativa entre a literacia financeira e a atitude face ao risco; ABSTRACT:
Financial Literacy: Financial behaviors of university students
The objective of this dissertation is understanding the level of financial literacy of the
university population, through the characterization of sociodemographic aspects such as
gender, age, employment status, income, level of education and area of studies by fractional
regression models. It is also intended to explore the relationship between financial literacy
and attitude towards risk. The analysis will be elaborate out using a questionnaire built by the
Securities Market Commission (CMVM), in November 2020, which is part of a research project
with several Portuguese universities as partners. The results obtained showed that the level
of financial literacy of the university population in the study is low. The sociodemographic
factors that contribute to financial literacy of the population present in this sample include
being male, in studying social sciences and having higher incomes. No significant relationship
was found between financial literacy and risk-taking. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/32314 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|