Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/32220

Title: "ABC- Salvei uma vida" Os primeiros socorros e suporte básico de vida em contexto pré-escolar num concelho do Alentejo Central
Authors: Lopes, Cristina Isabel Nunes
Advisors: Serra, Isaura
Keywords: Primeiros socorros
Suporte básico de vida,
Ensino pré-escolar
First aid
Basic life support
Preschool education
Issue Date: 31-May-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Introdução: As lesões acidentais são motivo de incapacidade ou morte em crianças, surgindo a necessidade de prestar primeiros socorros e/ou colocar em prática manobras de suporte básico de vida. Objetivo: Aumentar a literacia dos profissionais da comunidade pré-escolar, de um concelho do Alentejo Central, sobre Primeiros Socorros e Suporte Básico de Vida. Método: Com base na Metodologia do Planeamento em Saúde, foi aplicado um questionário de avaliação de conhecimentos aos profissionais do ensino do pré-escolar, sobre primeiros socorros e suporte básico de vida e elaborado um programa formativo. Resultados: Através da implementação do programa formativo, foi possível aumentar o nível de conhecimentos, contribuindo para a promoção da literacia em saúde dos participantes Conclusão: A Educação e Promoção da Saúde e as parcerias interinstitucionais revelaram ser estratégias eficazes na capacitação destes profissionais e na continuidade do projeto; “ABC- I saved a life" The first aid and basic life support in a preschool context in a municipality in Central Alentejo Abstract: Introduction: Accidental injuries are a reason for disability or death in children, resulting in the need to provide first aid and/ or to implement basic life support maneuvers. Objective: To increase the literacy of professionals in the preschool community, in a municipality in Central Alentejo, on first aid and basic life support. Method: Based on the Health Planning Methodology, a questionnaire was applied to assess the knowledge of preschool education professionals on first aid basic life support, and a training program was designed. Results: Through the implementation of the training program, it was possible to increase the level of knowledge, contributing to the promotion of health literacy of the participants Conclusion: Education and Health Promotion and inter-institutional partnerships proved to be effective strategies in the training of these professionals and in the continuity of the project.
URI: http://hdl.handle.net/10174/32220
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Enfermagem_Comunitaria_e_de_Saude_Publica-Cristina_Isabel_Nunes_Lopes.pdf6.93 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois