Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/32220
|
Title: | "ABC- Salvei uma vida" Os primeiros socorros e suporte básico de vida em contexto pré-escolar num concelho do Alentejo Central |
Authors: | Lopes, Cristina Isabel Nunes |
Advisors: | Serra, Isaura |
Keywords: | Primeiros socorros Suporte básico de vida, Ensino pré-escolar First aid Basic life support Preschool education |
Issue Date: | 31-May-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Introdução: As lesões acidentais são motivo de incapacidade ou morte em crianças,
surgindo a necessidade de prestar primeiros socorros e/ou colocar em prática manobras
de suporte básico de vida.
Objetivo: Aumentar a literacia dos profissionais da comunidade pré-escolar, de um
concelho do Alentejo Central, sobre Primeiros Socorros e Suporte Básico de Vida.
Método: Com base na Metodologia do Planeamento em Saúde, foi aplicado um
questionário de avaliação de conhecimentos aos profissionais do ensino do pré-escolar,
sobre primeiros socorros e suporte básico de vida e elaborado um programa formativo.
Resultados: Através da implementação do programa formativo, foi possível aumentar
o nível de conhecimentos, contribuindo para a promoção da literacia em saúde dos
participantes
Conclusão: A Educação e Promoção da Saúde e as parcerias interinstitucionais
revelaram ser estratégias eficazes na capacitação destes profissionais e na continuidade
do projeto; “ABC- I saved a life" The first aid and basic life support in a preschool
context in a municipality in Central Alentejo
Abstract:
Introduction: Accidental injuries are a reason for disability or death in children, resulting
in the need to provide first aid and/ or to implement basic life support maneuvers.
Objective: To increase the literacy of professionals in the preschool community, in a
municipality in Central Alentejo, on first aid and basic life support.
Method: Based on the Health Planning Methodology, a questionnaire was applied to
assess the knowledge of preschool education professionals on first aid basic life support,
and a training program was designed.
Results: Through the implementation of the training program, it was possible to increase
the level of knowledge, contributing to the promotion of health literacy of the participants
Conclusion: Education and Health Promotion and inter-institutional partnerships proved
to be effective strategies in the training of these professionals and in the continuity of the
project. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/32220 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|