Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/32176

Title: Marketing territorial como instrumento para o desenvolvimento sustentável do turismo em São Tomé
Authors: Mota, Neusa Quaresma da Costa Dias da
Advisors: Lucas, Maria Raquel
Keywords: Marketing Territorial
Desenvolvimento Sustentável
Turismo
São Tomé
Territorial Marketing
Sustainable Development
Tourism
São Tomé
Issue Date: 14-Dec-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Face à crescente concorrência entre os países pela captação de recursos que incentivem o desenvolvimento do turismo, o marketing territorial é um instrumento fundamental a considerar, com o objectivo de potenciar o desenvolvimento sustentável do território, mobilizando recursos, tirando partido das vantagens comparativas existentes e melhorando a qualidade de vida dos residentes. Neste contexto, o marketing territorial pode ser um instrumento para o desenvolvimento sustentável de São Tomé, na tentativa de reforçar e promover as potencialidades do país, transmitindo uma imagem aliciante e inovadora e atrair recursos. O presente trabalho procurou avaliar quais os factores críticos de sucesso na promoção territorial de São Tomé, e verificar se existem condições para que este território se afirme como competitivo, no contexto dos destinos turísticos sustentáveis. Para a sua concretização foi necessário fazer uma análise diagnóstica do território, identificando os pontos fortes, as oportunidades e as competências para o turismo sustentável, tendo em conta a insularidade e as suas características geográficas, socioculturais e socioeconómicas. Em termos metodológicos, foram realizadas entrevistas a órgãos de gestão e agentes económicos do território. Os resultados permitem retirar conclusões sobre os factores críticos de sucesso para a promoção territorial de São Tomé e as prioridades para afirmar o território como competitivo, no contexto dos destinos turísticos sustentáveis, melhorando a qualidade de vida das comunidades envolventes; TERRITORIAL MARKETING AS A TOOL FOR THE SUSTAINABLE TOURISM IN SÃO TOMÉ - Abstract: In view of the growing competition between countries for the capture of resources that encourage the development of tourism, territorial marketing is a fundamental instrument to be considered, with the objective of enhancing the sustainable development of the territory, mobilizing resources, taking advantage of existing comparative advantages and improving the quality of life of residents. In this context, territorial marketing can be an instrument for the sustainable development of São Tomé, in an attempt to reinforce and promote the country's potential, transmitting an attractive and innovative image and attracting resources. This studys ought to assess the critical success factors in the territorial promotion of São Tomé, and to verify if there are conditions for this territory to assert itself as competitive, To achieve it, it was necessary to carry out a diagnostic analysis of the territory, identifying the strengths, opportunities and skills for sustainable tourism, taking into account its insularity and its geographic, socio-cultural and socioeconomic characteristics. In methodological terms, interviews were conducted with management bodies and economic agents in the territory. In methodological terms, interviews were conducted with management bodies and economic agents in the territory. The results allow us to draw conclusions about the critical success factors for the territorial promotion of São Tomé and the priorities to affirm the territory as competitive, in the context of sustainable tourist destinations, improving the quality of life of the surrounding communities
URI: http://hdl.handle.net/10174/32176
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Economia_Gestao_Aplicadas-Neusa_Quaresma_da_Costa_Dias_da_Mota.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois