|  | 
        
            | Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/31471 |  
 
| Title: | Memórias de dentro e de fora de mim |  | Authors: | Souza, Ana Cristina de Araújo França de |  | Advisors: | Bezelga, Isabel Maria |  | Keywords: | Memórias Ancestralidade
 Corpo
 Kalunga
 Mímesis
 Memories
 Ancestry
 Body
 Kalunga
 Mímesis
 |  | Issue Date: | 16-Feb-2022 |  | Publisher: | Universidade de Évora |  | Abstract: | O presente projeto tem como partida, a minha vivência durante quatro dias no Vão de
Almas, um povoado Kalunga no Centro-Oeste do Brasil, especificamente na região do Goiás, 
onde enxerguei naquele povo, traços de mim mesma e da minha família. Decidi entender como 
reverbera a minha ancestralidade e memória, no meu corpo de performer de forma consciente, 
transportada no caminho desses corpos, através de relatos coletados das memórias das 
mulheres da família. Desenvolvi, assim, uma dramaturgia, no quadro de uma visita à casa 
velha da avó, onde lembranças florescem com os elementos da casa, e despertam memórias 
existentes ali.
Transitando entre o tradicional de cunho regional e o contemporâneo, o trabalho sobre 
essas histórias/memórias coletadas se inspiraram na metodologia da Mimese teatral do Teatro 
Lume, porém de uma maneira própria externalizou no corpo já revestido das muitas personas 
da atriz. Os diálogos com recortes audiovisuais apoiaram o processo de criação e se 
constituíram em vivências da personagem na cena. Esse processo de trabalho ocorreu tanto 
em cena, quanto numa ilha de edição em seu processo de edição;    Abstract:
Memories from inside and outside of me.
This project starts from my four days experience in the Vão de Almas, a Kalunga 
village in the Midwest of Brazil, specifically in the region of Goiás, where I saw traces of me
and my family in those people. I decided to understand how my ancestry and memory 
reverberate in my body as a performer, in a conscious way, transported in the path of these 
bodies, through reports collected from the memories of the women in the family. Thus, I 
developed a dramaturgy, within the framework of a visit to my grandmother's old house, 
where memories flourish with the elements of the house, and awaken memories existing there.
Moving between the traditional regional and the contemporary, the work on these 
stories/memories collected was inspired by Teatro Lume's theatrical Bodily Mímesis
methodology, but in a unique way externalized in the body already covered by the many 
personas of the actress. The dialogues with audiovisual clippings supported the creation 
process and constituted the character's experiences in the scene. This work process took place 
both on stage and in an editing room in its editing process. |  | URI: | http://hdl.handle.net/10174/31471 |  | Type: | masterThesis |  | Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado 
 |  
 
    
     
    
 Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.   |