Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/31082

Title: Práticas parentais e a regulação das necessidades psicológicas dos filhos: a importância da provisão de estrutura
Authors: Rodrigues, Beatriz Isabel Laranjinha
Advisors: Velho, Catarina Vaz
Keywords: Práticas Parentais
Necessidades Psicológicas
Estrutura
Esquemas
Padrões Intergeracionais
Regulação Emocional
Parental Practices
Psychological Needs
Structure
Schemes
Intergerational Patterns
Emotional Regulation
Issue Date: 13-Jan-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo quantitativo procura explorar a perceção de pais sobre as suas práticas parentais, focando-nos especificamente na provisão de estrutura. Pretende também explorar se as práticas parentais usadas são influenciadas pelas práticas usadas pelos seus pais aquando da sua infância e/ou pela sua capacidade de regulação emocional. Participaram no estudo 478 pais e mães com filhos entre os 5 e os 12 anos de idade que responderam online a três instrumentos de autorrelato: Parents as Social Context Questionnaire - forma Pais e forma Filhos (PASCQ; Skinner, et al.,1986; versão portuguesa de Sá, et al., 2021) e Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS-18; Gratz & Roemer, 2004; Kaufman et al., 2016; versão portuguesa de Fernandes, et al., 2019). Os resultados indicam que os participantes são capazes de providenciar um ambiente estruturado aos seus filhos, apresentando práticas parentais tendencialmente positivas, tal como os seus pais, e ainda que os participantes apresentam poucas dificuldades de regulação emocional. As práticas dos pais revelaram-se pouco determinantes das práticas dos filhos, mas as dificuldades de regulação emocional apresentaram-se mais associadas às práticas parentais negativas; Parental Practices and Regulation of Children's Psychological Needs: Importance of Provision of Structure - Abstract: This quantitative study seeks to explore the perception of parents about their parental practices, focusing specifically on structure provision. It also intends to explore whether the parental practices used are influenced by the practices used by their parents during their childhood and/or by their emotional regulation hability. The study included 478 fathers and mothers with children aged between 5 and 12 years who responded online to three self-report instruments: Parents as Social Context Questionnaire - form Pais e form Filhos (PASCQ; Skinner, et al.,1986; portuguese version Sá, et al., 2021) and Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS; Gratz & Roemer, 2004; Kaufman et al., 2016; portuguese version Fernandes, et al., 2019). The results indicate that the participants are able to provide a structured environment for their children, with tendingly positive parenting practices, just like their parents, and few difficulties in emotional regulation. Parents’ practices showed to be a little determinant of the participants’ practices, but difficulties in emotional regulation definitely associated with negative parenting practices.
URI: http://hdl.handle.net/10174/31082
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicologia_Clinica-Beatriz_Isabel_Laranjinha_Rodrigues.pdf680.19 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois