Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/31062
|
Title: | Equitação Terapêutica e Hipoterapia em necessidades educativas: um estudo nas regiões do Alentejo e do Algarve |
Authors: | Assis, Catarina Vieira |
Advisors: | Santos, Maria da Graça |
Keywords: | Terapia assistida por cavalos Necessidades de saúde especiais Equipa multidisciplinar Papel do(a) psicólogo(a) Horse-assisted therapy Special health needs Multidisciplinary team Role of the psychologist |
Issue Date: | 21-May-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo pretende caracterizar e compreender as práticas e os efeitos da equitação terapêutica e hipoterapia nas regiões do Alentejo e Algarve, através do olhar dos técnicos envolvidos nas mesmas.
É um estudo que, paralelamente, visa contribuir para a melhor compreensão dos conceitos utilizados em Portugal, em consonância com os utilizados pelas organizações de referência a nível mundial. E pretende ainda contribuir para o conhecimento empírico no âmbito desta área.
Foram realizadas vinte e sete entrevistas semiestruturadas a técnicos de áreas variadas com experiência nestas intervenções, com idades compreendidas entre os vinte e dois e os sessenta e quatro anos.
As entrevistas foram transcritas e, posteriormente, analisadas através da análise de conteúdo.
Os resultados indicam que a interação do cavalo com indivíduos com necessidades educativas especiais é benéfica a vários níveis, contribuindo para a melhoria da qualidade de vida e do bem-estar destes indivíduos; Therapeutic Riding and Hippotherapy in educational needs: a study in the regions of Alentejo and
Algarve
ABSTRACT: This study aims to characterize and understand the practices and effects of therapeutic riding and hippotherapy in the regions of Alentejo and Algarve, through the eyes of the technicians involved in these practices.
It is a study that, at the same time, aims to contribute to a better understanding of the concepts used in Portugal, in line with those used by those that are considered as a world reference associations. And it also intends to contribute to the empirical knowledge within this area.
Twenty-seven semi-structured interviews were applied to technicians from varied areas with interventions experience, aged between twenty-two and sixty-four years.
The statements were transcribed and subsequently analysed through content analysis.
The results indicate that an interaction between the horse and individuals with special educational needs is beneficial at several levels, contributing to an improvement in the quality of life and well-being of these individuals. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/31062 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|