|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/31056
|
Title: | Chemin de fer électrique dans la banlieue de La Havane : organisation du territoire et changement de paysage depuis 1906 |
Authors: | Guerrero Bermúdez, Isell María |
Advisors: | Matos, Ana Cardoso de |
Keywords: | Patrimoine Paysage Chemin de fer Territoire Gestion Património Paisagem Caminho-de-ferro Território Gestão Heritage Landscape Railway Territory Management |
Issue Date: | 8-Sep-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Le chemin de fer à Cuba a été introduit comme une nécessité urgente pour le développement
de l'industrie sucrière, étant donné la dispersion géographique des plantations et l'existence de
ports d'exportation, en se développant principalement dans l'ouest du pays. Après la
construction de cette infrastructure, l'île a été dotée d'un réseau de voies ferrées pionnières
inhabituel en Amérique Latine. C'est pourquoi cette mémoire analyse le chemin de fer de la
périphérie de La Havane, plus précisément l'ancienne ligne électrique Habane-Güines de la
société Havana Central Railroad, ainsi que son influence sur le développement de l'industrie
et l'évolution du paysage et l'organisation du territoire. Une analyse est faite de des conditions
historiques qui ont conduit à sa création et à son évolution dans le temps À cause de
l’importance patrimonial de ce chemin de fer des actions et recommandations sont établies pour
sa gestion et sa sauvegarde; RESUMO: Ferrovia elétrica nos subúrbios da Havana: organização do território e mudança
da paisagem desde 1906.
A ferrovia em Cuba foi introduzida como uma necessidade urgente para o desenvolvimento
da indústria açucareira, dada a dispersão geográfica das plantações e a existência de portos de
exportação, em desenvolvimento principalmente na região ocidental do país. Após a construção
do primeiro caminho-de-ferro, a ilha foi dotada de uma rede invulgar de caminhos-de-ferro
pioneiros na América Latina, razão pela qual esta dissertação analisa o caminho-de-ferro nos
arredores de Havana, especificamente a antiga linha ferroviária elétrica Habana-Güines da
empresa Havana Central Railroad, bem como a sua influência no desenvolvimento da
indústria, na evolução da paisagem e na organização do território. É feita uma análise histórica
das condições que levaram à sua criação e evolução ao longo do tempo. Devido à importância
patrimonial deste caminho de ferro são estabelecidas ações e recomendações para a sua gestão
e salvaguarda; ABSTRACT: Electric railroad in the periphery of Havana: organization of the territory and
change of landscape since 1906.
The railroad in Cuba was introduced as an urgent necessity for the development of the sugar
industry, given the geographical dispersion of plantations and the existence of export ports,
developing mainly in the west of the country. After the construction of this infrastructure, the
island was equipped with a pioneering railroad network unusual in Latin America. That is why
this dissertation analyzes the railroad in the periphery of Havana, more precisely the old
Habana-Güines electric line of the Havana Central Railroad, as well as its influence on the
development of the industry, the evolution of the landscape and the organization of the territory.
An analysis is made of the historical conditions that led to its creation and its evolution in time.
Due to the patrimonial importance of this railway, actions and recommendations are established
for its management and safeguarding. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/31056 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|