Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/31040
|
Title: | Conceções e práticas de aprendizagem autorregulada de professores de 1º ciclo do ensino básico |
Authors: | Ceia, Bruno Filipe Rijo |
Advisors: | Grácio, Maria Luísa |
Keywords: | Aprendizagem autorregulada Professores/as de 1ºciclo do Ensino Básico Práticas de ensino Self-Regulated Learning Primary school teachers of basic education Teaching practices |
Issue Date: | 13-Jan-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | É cada vez mais fulcral aprender a aprender, o que implica um papel mais ativo por
parte dos/as alunos/as e uma maior autonomia relativamente ao processo de
aprendizagem. Tal é promovido através do desenvolvimento e implementação da
aprendizagem autorregulada em contextos educacionais configurando-se o papel do/a
professor/a fundamental para a sua implementação e desenvolvimento.
A aprendizagem das competências autorregulatórias deverá começar durante os
primeiros anos de escolaridade cabendo ao professor/a a responsabilidade de criar
oportunidades e ambientes de aprendizagem favoráveis a que os alunos/as as
desenvolvam.
Este estudo pretende conhecer como os/as professores/as do 1ºciclo concebem a
autorregulação da aprendizagem dos seus alunos/as e o que fazem para a promover.
Foram realizadas 16 entrevistas, objeto de análise qualitativa e quantitativa.
Os principais resultados indicam que a maioria dos/as professores/as têm conhecimento,
conceções e práticas, ainda que de forma incipiente e pouco sistematizadas, sobre
aprendizagem autorregulada; Conceptions and Practices of Self-Regulated Learning by Primary School
Teachers
Abstract:
It is becoming increasingly important to learn how to learn, which implies a more active
role for the students and greater autonomy in relation to the learning process. This is
promoted through the development and implementation of self-regulated learning in
educational settings and the role of the teacher is crucial for its implementation and
development.
The learning of self-regulatory skills should start during the early years of schooling,
and the teacher is responsible for creating opportunities and learning environments that
are favourable for students to develop them.
This study aims to find out how primary school teachers conceive their students' selfregulated
learning and what they do to promote it. Sixteen interviews were conducted,
subject to qualitative and quantitative analysis.
The main results indicate that most teachers have knowledge, conceptions and practices,
although in an incipient and unsystematised way, about self-regulated learning. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/31040 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|