Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/30770
|
Title: | Capacidades e dificuldades (SDQ) dos/as alunos/as de cursos profissionais em função de variáveis sociodemográficas |
Authors: | Pequito, Susana da Conceição Cheles |
Advisors: | Pires, Heldemerina Samutelela |
Keywords: | Cursos profissionais Relacionamentos Comportamentos pró-sociais Dificuldades Professional courses Relationships Prosocial behaviors Difficulties |
Issue Date: | 26-Nov-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo tem como objetivo investigar capacidades e dificuldades (SDQ) dos/as alunos/as de cursos profissionais em função de variáveis sociodemográficas (idade, género, reprovações e escolaridade da/o mãe/pai). Participaram 139 alunos/as, com idades compreendidas entre os 15 e os 18 anos a frequentar 10º, 11º e 12ºano. Os resultados evidenciam um ligeiro défice nas capacidades e as maiores dificuldades apresentam-se ao nível dos problemas comportamento e no relacionamento com colegas, no entanto, a hiperatividade apresenta valores que devem ser alvo de atenção. A variável reprovações revela-se significativa para a diminuição das capacidades e para o aumento das dificuldades identificadas. Uma menor escolaridade da mãe está associada a um menor comportamento pró-social e a um aumento da hiperatividade; Skills and difficulties (SDQ) of students in professional courses as a function of sociodemographic variables
ABSTRACT:
This study aims to investigate the abilities and difficulties (SDQ) of students in professional courses as a function of sociodemographic variables (age, gender, failure and education of the mother/father). A number of 139 students participated, aged between 15 and 18 years old attending 10th, 11th and 12th grade. The results show a slight deficit in skills and the greatest difficulties are at the level of behavior problems and in relationships with colleagues, however, hyperactivity presents values that should be addressed. The variable failure proves to be significant for the decrease of abilities and for the increase of the identified difficulties. Lower maternal education is associated with lower prosocial behavior and increased hyperactivity. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/30770 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|