Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/30768
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré- escolar: a qualidade do ambiente educativo no desenvolvimento motor da criança |
Authors: | Filipe, Daniela da Luz |
Advisors: | Pomar, Clarinda de Jesus |
Keywords: | Desenvolvimento Motor Ambiente Educativo Prática de Ensino Supervisionada Creche Jardim de Infância Motor development Educational Environment Supervised Teaching Practice Nursery Kindergarten |
Issue Date: | 30-Nov-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O atual relatório realizou-se no âmbito das unidades curriculares de Prática de Ensino
Supervisionada em Creche e em Jardim de Infância.
Este relatório tenciona descrever e analisar criteriosamente o processo que fui
desenvolvendo ao longo da minha prática, focado na qualidade do ambiente educativo e suas
repercussões no desenvolvimento motor da criança.
A minha investigação assume-se como uma investigação sobre a própria prática –
investigação-ação- que será desenvolvida com recurso a dados predominantemente
qualitativos/interpretativos. Utilizei a Escala MOVERS (Archer & Siraj, 2017) para avaliar a
qualidade do ambiente educativo relativamente às condições promotoras da atividade lúdica
e motora da criança, e desenvolvi um conjunto de propostas pedagógicas na área da
Educação Física com vista a melhorar e a potenciar as características do ambiente educativo
que fomentam o desenvolvimento motor. A análise dos dados permite-me concluir que a
intervenção pedagógica melhorou um conjunto de indicadores da qualidade do ambiente
educativo com repercussões nas condições para o desenvolvimento motor das crianças; Supervised Teaching Practice in Pre-school Education: The Quality of the
Educational Environment in the Motor Development of The Child
Abstract:
The current thesis was carried out within the scope of the curricular units of Supervised
Teaching Practice in Daycare and Kindergarten.
This report intends to describe and carefully analyze the process that I developed throughout
my practice, focused on the quality of the educational environment and its repercussions on
the child's motor development.
My research is based on an investigation about the practice itself -research- actionwhich
will be developed mostly using qualitative and interpretative data. I used the MOVERS
Scale (Archer & Siraj, 2017) to assess the quality of the educational environment in relation to
the conditions that promote the child's play and motor activity, and developed a set of
pedagogical proposals when it comes to Physical Education with a view to improve the
characteristics of the educational environment that foster children’s motor development. Data
analysis allows me to conclude that the pedagogical intervention improved a set of indicators
of the educational environment quality with repercussions on the conditions for the children's
motor development. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/30768 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|