Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/30768

Title: Prática de ensino supervisionada em educação pré- escolar: a qualidade do ambiente educativo no desenvolvimento motor da criança
Authors: Filipe, Daniela da Luz
Advisors: Pomar, Clarinda de Jesus
Keywords: Desenvolvimento Motor
Ambiente Educativo
Prática de Ensino Supervisionada
Creche
Jardim de Infância
Motor development
Educational Environment
Supervised Teaching Practice
Nursery
Kindergarten
Issue Date: 30-Nov-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O atual relatório realizou-se no âmbito das unidades curriculares de Prática de Ensino Supervisionada em Creche e em Jardim de Infância. Este relatório tenciona descrever e analisar criteriosamente o processo que fui desenvolvendo ao longo da minha prática, focado na qualidade do ambiente educativo e suas repercussões no desenvolvimento motor da criança. A minha investigação assume-se como uma investigação sobre a própria prática – investigação-ação- que será desenvolvida com recurso a dados predominantemente qualitativos/interpretativos. Utilizei a Escala MOVERS (Archer & Siraj, 2017) para avaliar a qualidade do ambiente educativo relativamente às condições promotoras da atividade lúdica e motora da criança, e desenvolvi um conjunto de propostas pedagógicas na área da Educação Física com vista a melhorar e a potenciar as características do ambiente educativo que fomentam o desenvolvimento motor. A análise dos dados permite-me concluir que a intervenção pedagógica melhorou um conjunto de indicadores da qualidade do ambiente educativo com repercussões nas condições para o desenvolvimento motor das crianças; Supervised Teaching Practice in Pre-school Education: The Quality of the Educational Environment in the Motor Development of The Child Abstract: The current thesis was carried out within the scope of the curricular units of Supervised Teaching Practice in Daycare and Kindergarten. This report intends to describe and carefully analyze the process that I developed throughout my practice, focused on the quality of the educational environment and its repercussions on the child's motor development. My research is based on an investigation about the practice itself -research- actionwhich will be developed mostly using qualitative and interpretative data. I used the MOVERS Scale (Archer & Siraj, 2017) to assess the quality of the educational environment in relation to the conditions that promote the child's play and motor activity, and developed a set of pedagogical proposals when it comes to Physical Education with a view to improve the characteristics of the educational environment that foster children’s motor development. Data analysis allows me to conclude that the pedagogical intervention improved a set of indicators of the educational environment quality with repercussions on the conditions for the children's motor development.
URI: http://hdl.handle.net/10174/30768
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_pre_escolar-Daniela_da_Luz_Filipe.pdf2.34 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois