Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/30684
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar e ensino do 1º CEB: a hora do conto e a promoção da leitura |
Authors: | Florindo, Maria Leonor Cabeçana |
Advisors: | Balça, Ângela |
Keywords: | Educação Pré-escolar 1º Ciclo do Ensino Básico Hora do conto Literatura infantil Promoção da leitura Preschool education Elementary School Education Story time Children's literature Reading promotion |
Issue Date: | 22-Nov-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório de Prática de Ensino Supervisionada foi elaborado no âmbito do Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico e é resultado de uma investigação-ação centrada na temática da literatura infantil e a sua promoção através da hora do conto.
A presente investigação-ação teve como objetivo principal dinamizar a hora do conto e teve como instrumentos de recolha de dados: observação direta; entrevistas; questionários; conversas informais; notas de campo; planificações; reflexões e registos fotográficos, que permitiram dar resposta às questões e objetivos da mesma.
A investigação foi realizada com um grupo de crianças de Pré-escolar, de cinco e seis anos de idade, e com um grupo de 1º Ciclo do Ensino Básico, de oito e nove anos de idade.
Concluiu-se que a hora do conto despertou nas crianças mais interesse pela leitura e escrita e proporcionou-lhes um desenvolvimento a nível pessoal e educativo; Report of Supervised Teaching Practice in Pre-school Education and Elementary School Education: The story time and the reading promotion
Abstract:
This internship report was prepared within the scope of the Master's Degree in Pre-School Education and Teaching of the Elementary School Education and is the result of an action-research centered on the theme of children's literature and its promotion through story time.
The present action-research had as main objective to promote the story time and had as instruments of data collection; direct observation; interviews; questionnaires; informal conversations; field notes; plannings; reflections and photographic records, which allowed to answer the questions and objectives of the research.
The investigation was carried out with a group of pre-school children, aged five and six years old, and with a group from the Elementary School Education, aged eight and nine years old.
It was concluded that the story time awakened in children more interest in reading and writing and provided them with a personal and educational development. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/30684 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|