Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/30304
|
Title: | Qualidade das relações de amizade entre alunos na Escola Inclusiva: um estudo na Região Autónoma da Madeira |
Authors: | Correia, Carolina Isabel Campos |
Advisors: | Santos, Maria da Graça |
Keywords: | Escola Inclusiva Autoestima Qualidade da amizade Perceção Região Autónoma da Madeira Inclusive School Self-esteem Friendship quality Perception Autonomous Region of Madeira |
Issue Date: | 16-Oct-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta investigação empírica teve como finalidade investigar as relações de amizade entre
alunos/as em salas de aula inclusivas. Foram aplicados dois questionários a 127 alunos/as
(54,3% do género masculino) de 7º ano (12-15 anos) em escolas inclusivas da Região
Autónoma da Madeira, tanto do meio rural como do meio urbano, para compreender a
perceção dos alunos/as sobre a sua autoestima e sobre a qualidade das suas amizades
(Escala de Autoestima de Rosenberg para adolescentes e o Friendship Quality
Questionnaire para adolescentes). Além disso foram entrevistados 32 mães/pai e 16
professores/as, havendo uma prevalência do género feminino, de modo a sabermos a
perceção destes sobre a qualidade das relações de amizade e da autoestima dos seus
alunos/as e filhos/as. Os resultados deste estudo indicam que as perceções dos docentes,
pais e mães são diferentes das perceções dos adolescentes, quer em relação à dinâmica
das amizades em sala de aula, quer na qualidade das relações de amizade; as adolescentes
apresentam maior autoestima; quanto maior a autoestima, menos dependem do feedback
dos seus pares; quanto menor a autoestima, menor número de amigos e de conflito; existe
uma correlação entre a qualidade das relações de amizade e a autoestima; e a qualidade
da amizade é maior no meio rural; The friendship quality between students in the Inclusive School
A study in the Autonomous Region of Madeira
ABSTRACT:
This empirical investigation had the purpose to investigate the friendships between
students from inclusive classrooms. Two questionnaires were applied to 127 students
(54,3% male) from 7th grade (12-15 years old) in rural and urban inclusive schools in the
Autonomous Region of Madeira, to understand the student’s perception of their selfesteem
and their friendship quality (Rosenberg’s Self-esteem Scale for teenagers and Friendship Quality Questionnaire for teenagers). Also, 32 parents and 16 teachers were
interviewed, most of them were women, to know their perception their children’s and
student’s friendship quality and self-esteem. The results from this study indicate that the
perceptions of teachers and parents are different from the perception of the teenagers
regarding the dynamic of friendships in the classroom, as well as the quality of
friendships; the girls have bigger self-esteem; the bigger the self-esteem, they depend less
on their peers’ feedback; the lower the self-esteem, they have lower number of friendships
and conflict; there is a relation between quality of friendship and self-esteem; and the
quality of friendship is higher in the rural areas. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/30304 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|