Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/30096

Title: Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: promover o desenvolvimento da criança através do jogo de peças soltas
Authors: Cristo, Carolina Salvadinha
Advisors: Pomar, Clarinda de Jesus
Keywords: Educação Pré-Escolar
Creche
Jogo de Peças Soltas
Criatividade
Aprendizagem
Pre-School Education
Nursery
Loose parts play
Creativity
Learning
Issue Date: 30-Jul-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório traduz a investigação realizada no âmbito das unidades curriculares de Prática de Ensino Supervisionada, realizada em Creche e Pré-Escolar, na Universidade de Évora. A investigação sustenta-se na metodologia de investigação-ação procurando compreender as possibilidades de intervenção ao nível do jogo de peças soltas e analisando os seus benefícios para o desenvolvimento da criança. O jogo de peças soltas deriva da utilização de uma grande diversidade de materiais- “peças soltas” em construções / projetos / atividades lúdicas que apelam à criatividade da criança promovendo a sua aprendizagem e as suas interações sociais. Os resultados que emergiram deste estudo indicam que o jogo de peças soltas beneficia as crianças em várias áreas do seu desenvolvimento, nomeadamente, na interação entre pares, fortificando as relações de entreajuda, gerando nas crianças múltiplas formas de aprendizagem, sendo as próprias, os agentes condutores dessas aprendizagens, pois são as crianças que orientam a sua exploração; Supervised Teaching Practice in Pre-School Education: Promote the child's development through the loose parts play Abstract: This report reflects the research carried out in the scope of the curricular units of Supervised Teaching Practice, carried out in Nursery and Pre-School, at the University of Évora. The investigation is based on the research-action methodology, seeking to understand the possibilities of intervention at the level of playing loose pieces and analyzing its benefits for the child's development. The game of loose pieces derives from the use of a great variety of materials - "loose pieces" in constructions / projects / playful activities that appeal to the child's creativity, promoting their learning and their social interactions. The results that emerged from this study indicate that the game of loose pieces benefits children in various areas of their development, namely, in the interaction between peers, strengthening mutual help relationships, generating multiple forms of learning in children, the agents themselves. drivers of these learnings, as children guide their exploration.
URI: http://hdl.handle.net/10174/30096
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Pre_Escolar-Carolina_Salvadinha_Cristo.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois