|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29959
|
Title: | A cidade educadora - A cidade desejada, ou um modo de habitar |
Authors: | Correia, Maria das Dores Inácio |
Advisors: | Benito, Agustín Escolano Santos, Maria Teresa |
Keywords: | Cidade Educadora Cultura de Cidade Educadora Filosofia da Educação Políticas Municipais Participação Pública Educating City Educating City Culture Philosophy of Education Municipal Policies Public Participation |
Issue Date: | 28-Apr-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A Cidade Educadora, tema da presente tese, é uma proposta que prioriza a educação nos processos de conceção, de administração e vivência do território. A educação é aqui entendida em sentido amplo, transversal e inovador, nas suas dimensões formal, não formal e informal, apresentando-se como campo de reflexão e de ação que busca equilíbrios comprometidos com a corresponsabilidade cultural, ambiental, comunitária e existencial.
Da relação entre cidade e educação emergem os conceitos de Cidade Educativa e de Cidade Educadora, cuja diferenciação importa clarificar. O primeiro inscreve-se no quadro das Ciências da Educação e afirma que qualquer cidade é potencialmente educativa, seja por via da sua história, dos seus patrimónios, das atividades que promove (de natureza cultural, desportiva, económica ou outra) e que podem motivar aprendizagens.
Noutro quadrante epistemológico, o conceito de Cidade Educadora surge no cruzamento da sociologia com a filosofia, recuperando a ideia da democracia grega: a cidade governa para a construção do bem comum e do bem viver-junto. Destacam-se aqui dois aspetos articulados e decisivos: um, a intencionalidade de governar a cidade, sensibilizando e racionalizando, ou seja, educando para o bem comum e para o bem viver-junto; outro aspeto, a municipalidade, como plataforma responsável pela concretização dessa intencionalidade, mediante um programa coerente, consequente e participativo.
Inscrita no segundo quadrante epistemológico enunciado, esta investigação formulou a seguinte pergunta: Como passar de uma Cultura de Escola para uma Cultura de Cidade Educadora? As condições para tal transição implicam o reconhecimento do papel da escola, mas demandam contextos mais amplos de formação e de práticas de cidadania, ao longo de todo o ciclo da vida humana, compatíveis com a complexidade dos múltiplos desafios que se colocam à contemporaneidade.
Aprofundar o conceito na esfera académica e facilitar a sua apropriação por parte da esfera empírica, constituem-se como condições sine qua non para uma Cultura de Cidade Educadora; Abstract:
The Educating City - The desired city, or a way of dwelling
The Educating City, subject of this thesis, is a project that prioritises education in the conception and administration of the city and in the lives of its inhabitants. Education is understood here in a broad and innovative sense, in its formal, non-formal and informal dimensions, presenting itself as a field of reflection and action that seeks a balance between cultural, environmental, community and existential co-responsibility.
From the relationship between city and education emerge the concepts of Educative City and Educating City. These are subtly different concepts. The first is part of the Education Sciences framework and states that any city is potentially educational, whether through its history, its heritage and through the activities it promotes (cultural, sporting, economic or other) which can motivate learning.
In another epistemological quadrant, the concept of the Educating City appears at the crossroads of sociology and philosophy, recovering the idea of Greek democracy: the city rules for the construction of the common good and a positive experience of community. Two articulated and decisive aspects stand out here: one, the intention to govern the city, sensitising and rationalising, that is, educating for the common good and positive community living; another aspect, the municipality, as the platform responsible for the realisation of this intention, through a coherent, consistent and participatory programme.
Within the second epistemological quadrant, this investigation asked the following question: how can one move from a School Culture to an Educating City Culture? The conditions for such a transition imply the recognition of the role of schools, but they demand broader contexts of training and practices of citizenship, throughout the entire cycle of human life, compatible with the complexity of the multiple challenges that people face today.
Deepening the concept of the Educating City in the academic sphere and facilitating its appropriation by the empirical sphere, constitute sine qua non conditions for an Educating City Culture. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29959 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|