Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29957
|
Title: | O bem-estar na perspetiva de crianças e jovens em acolhimento residencial: Um estudo qualitativo |
Authors: | Faria, Ana Patrícia Marques |
Advisors: | Velho, Catarina Marques Silveira Vaz |
Keywords: | Bem-estar Crianças e jovens Acolhimento residencial Investigação qualitativa Análise temática Entrevistas semiestruturadas Well-being Children and adolescents Residential care Qualitative study Thematic analysis Semi-structured interviews |
Issue Date: | 28-May-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo pretendeu explorar e compreender o bem-estar em crianças e jovens em acolhimento residencial. Apoiando a participação e capacidade das crianças e jovens de contribuir para questões importantes das suas vidas, procurámos ouvir ativamente as suas perspetivas sobre o bem-estar. Utilizando uma metodologia qualitativa, realizámos 22 entrevistas individuais com crianças e jovens que vivem em duas casas de acolhimento.
Para analisar os contributos das crianças e jovens sobre o seu bem-estar, utilizámos a análise temática, da qual emergiram cinco temas fundamentais: ter as condições básicas e essenciais a uma vida digna e estável; experienciar relações interpessoais positivas e de qualidade; estar feliz, experienciar atividades prazerosas e viver cada momento; ter um autoconceito positivo, das suas capacidades e ter liberdade/autonomia e; contribuir para uma sociedade melhor. Apesar do nosso contexto específico de investigação, as nossas descobertas são congruentes com resultados de estudos semelhantes, realizados noutros contextos; Well-being from the perspective of children and young people in residential care: A qualitative study
Abstract:
The aim of this study was to explore and understand the well-being of children and young people in residential care. Emphasizing the participation and capacity of young people to contribute to important issues in their lives, we seek to listen to their perspectives about well-being. Using a qualitative method, we listened to 22 children and young people living in residential care, through individual interviews.
To analyze the contributions of children and young people on their well-being, we used a thematic analysis, from which emerged five fundamental themes: having the basic and essential conditions for a dignified and stable life; experiencing positive and quality interpersonal relationships; being happy, experience pleasurable activities and living each moment; having a positive self-concept and having freedom/autonomy; contributing to a better society. Despite our specific context of research, our findings align with the results of similar studies, carried out in other contexts. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29957 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|