|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29799
|
Title: | Earthworks. An architectural essay for the reclamation of the post-industrial landscape at S. Domingos, Portugal. 37o40´05.8" N 7o29´28.2"W |
Authors: | Fantasia, Jared Miguel |
Advisors: | Soares, João Gabriel |
Keywords: | Earthworks Post-industrial landscape Reclamation S. Domingos Eatthworks Paisagem pós-industrial Reclamation S. Domingos |
Issue Date: | 17-Dec-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | ABSTRACT: EARTHWORKS.An Architectural Essay for the Reclamation of the Post-industrial Landscape at S. Domin gos, Portugal. 37"40'06.S"N 7"29'28.2''W
Anthropocene man has sought to dominate nature by transforming her and by exploiting her finite resources. Pol lution, waste and abandoned industrial sites have increased, alongside the exponential rise in population. Man, in the extraction processes of mining in particular,has created new sediments which no one knows what to do with: spoil heaps,rubble and great quantities of toxic matter.
The 1960s and 1980s saw the beginnings of a global ecological consciousness and consequential acts of reclamation in the mining industry, which gave land artists not only a platform for their views relating to the post-industrial trial landscape,but a new "medium" to explore in their art. Whether it was an opportunity to acquire space and machinery to produce large-scale earthworks,or an intentional act of reclamation of the post-industrial landscape through art/ architecture,they saw the potential for post-industrial landscapes to become places to be engaged with through sublime contemplation and interaction.
The following thesis aims to create an understanding of artists who used post-industrial sites for the creation of earthworks and proposes an architectural project as a gesture of reclamation for the open pit at S. Domingos Mine,Portugal ( 37°40'05.8"N 7°29'28.2"W) and its surrounding post-industrial landscape as a means of reclamation through the discipline of Architecture; RESUMO: 0 homem do antropoceno procurou dominar a natureza através da transformação e exploração dos seus recursos finitos. A poluição, o lixo e os locais industriais abandonados aumentaram devido ao crescimento expo
nencial da população. Dos processos de extração de minerio, resultaram sedimentos inutilizados, como por exemplo, montes de escórias, entulho e grandes quantidades de matéria tóxica.
As décadas de 1960 e 1970 viram o inicio de uma consciência ecológica global e os actos consequentes de reclamation na industria mineira deram a land artists desta época não só uma oportunidade para concretizar as suas ideias e perspectivas, mas também um novo medium para explorar a sua arte. Seja isto uma oportunidade de adquirir espaço e maquinaria para produzir Eatthworlcs em grande escala como puramente obras de arte, ou seja um ato intencional de recuperação da paisagem pós-industrial através da arte/ arquitectura. Estes artistas viram o potencial da paisagem pós-industrial para se tornar num lugar de contemplação e interação com o sublime.
A presente dissertação compreende um essaio escrito sobre alguns dos artistas que utilizaram sitios pós-industriais para a realização de Earthworks e uma proposta de projecto arquitectónico para a corta da mina de S. Domingos, Portugal ( 37 • 40'05.8" N 7 • 29'28.2 'W ), que visa arecuperação da paisagem pó-industrial através da disciplina da Arquitectura. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29799 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|