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http://hdl.handle.net/10174/29779
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Title: | Autorregulação e indicadores de saúde mental: impacto da pandemia de COVID-19 nos indicadores de saúde mental de crianças do 1º Ciclo do ensino básico |
Authors: | Fernandes, Andreia Cordeiro |
Advisors: | Veiga, Guida |
Keywords: | Regulação Funcionamento socioemocional Bem-estar Coronavírus Escola Regulation Socioemotional functioning Well-being Coronavirus School |
Issue Date: | 12-Feb-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Introdução: A capacidade de autorregulação parece influenciar os indicadores de saúde mental, particularmente no período de pandemia COVID-19.
Objetivo: Analisar a associação entre autorregulação e indicadores de saúde mental e a relação entre indicadores de saúde mental e vivência na pandemia COVID-19.
Método: Trinta e três crianças (Midade = 6,1 + 0,3 anos), foram avaliadas em dois momentos: em janeiro (i.e., autorregulação, indicadores de saúde mental), e em junho (i.e., indicadores de saúde mental, vivência na pandemia COVID-19).
Resultados: A autorregulação correlacionou-se negativamente com os sintomas internalizados e externalizados, e positivamente com a competência social. No período de pandemia, as estratégias de coping correlacionaram-se, essencialmente, com os sintomas internalizados e externalizados. Comparando, o período pré-pandemia e pandemia, verificou-se um aumento de sintomas internalizados.
Conclusão: A capacidade de autorregulação está associada a uma melhor saúde mental. A pandemia COVID-19 trouxe repercussões negativas ao nível dos indicadores de saúde mental; Self-regulation and mental health indicators: impact of the COVID-19 pandemic on the mental health indicators of children in the 1st Cycle of Basic Education
Abstract:
Introduction: The capacity for self-regulation seems to be linked to mental health indicators, particularly in the COVID-19 pandemic period.
Objective: Analyze the association between self-regulation and mental health indicators and the relationship between mental health indicators and living in the COVID-19 pandemic.
Method: Thirty-three children (Mage = 6.1 + 0.3 years), were evaluated in two moments: in january (i.e., self-regulation, mental health indicators), and in june (i.e., mental health indicators, experience in pandemic COVID-19).
Results: Self-regulation was negatively correlated with internalized and externalized symptoms, and positively correlated with social competence. In the pandemic period, coping strategies were essentially correlated with internalized and externalized symptoms. Comparing the pre-pandemic and pandemic periods, there was an increase in internalized symptoms.
Conclusion: The capacity for self-regulation is associated with better mental health. The COVID-19 pandemic had negative repercussions in terms of mental health indicators. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29779 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
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