Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/29684

Title: Identificação das necessidades das famílias de crianças com deficiência
Authors: Castro, Jaylsan Bandeira Fernandes de
Advisors: Franco, Vítor
Minetto, Maria de Fátima Joaquim
Keywords: Necessidades educativas especiais
Deficiência
Inclusão
intervenção precoce
Reabilitação
Special educational needs
Families
Disabilities
Inclusion
Intervention
Rehabilitation
Issue Date: 12-Feb-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A criação de serviços de intervenção precoce centrados na família exige que se conheçam as necessidades sentidas pela família em cada contexto. Neste estudo procuramos identificar as necessidades das famílias de crianças com deficiência, assistidas na Associação dos Amigos e Pais de Pessoas Especiais (AAPPE) em Maceió, Brasil. Participaram 28 famílias e a recolha de dados foi feita através de dois questionários que avaliam a forma como a família responde às necessidades da sua criança e às que ela mesma enfrenta. Os resultados revelaram que as necessidades que mais inquietam as famílias se relacionam com o futuro, a saúde e o desenvolvimento da criança. Numa análise global verifica-se que as necessidades de informação são as mais valorizadas, enquanto que necessidades de explicar aos outros é a menos valorizada. Estes resultados permitem conceber serviços e programas que respondam às necessidades das famílias e avaliar posteriormente o impacto da intervenção; - Identification of the Needs of Families of Children with Disabilities Abstract: The construction of early intervention services centered on the family needs requires knowing which needs are felt by the family in each context. In this study we aim to identify the needs of families of children with disabilities, assisted by the Association of Friends and Parents of Special People (AAPPE) in Maceió, Brazil. Twenty-eight families participated and the data was constructed through two questionaries that evaluative how the family responds to the needs of their child and how the family itself face their own needs. The results revealed that the needs that most disturb families are related to the child's future, health and development. A global analysis shows that the need for information is the most valued, while the need to explain to others is the least valued. These results could make possible to design services and programs that respond to the real needs of families and assess the impact of the intervention.
URI: http://hdl.handle.net/10174/29684
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicologia_Clinica-Jaylsan_Bandeira_Fernandes_de_Castro.pdf2.3 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois