|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29313
|
Title: | Qualidade e satisfação dos clientes face aos serviços da CST e da Unitel |
Authors: | Lima, Celciara da Vera Cruz Paquete |
Advisors: | Lucas, Maria Raquel Marreiros, Cristina Galamba |
Keywords: | Satisfação Qualidade Clientes Serviços Telecomunicações Satisfaction Quality Customers Services Telecommunications |
Issue Date: | 11-Feb-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A qualidade do serviço está entre os principais aspectos que aumentam a satisfação do
cliente. Empresas de telecomunicações em todo o mundo tentam melhorar a qualidade
dos serviços oferecidos, não existindo em São Tomé e Príncipe estudos sobre esta
temática. O presente trabalho teve como objectivo avaliar a ligação entre Qualidade do
Serviço e a Satisfação dos Clientes face aos Serviços de Telecomunicação em São Tomé
e Príncipe, tendo como objeto de estudo as empresas CST e Unitel. A recolha dos dados
foi realizada pelo método de sondagem através da construção de um questionário
estruturado aplicado a uma amostra de conveniência a clientes da CST e Unitel residentes
na cidade de São Tomé. Os resultados permitem, não apenas conhecer a opinião dos
clientes sobre a qualidade dos serviços de telecomunicação, como a sua satisfação com
as operadoras que os prestam, assim como identificar e traçar algumas recomendações
para melhorar a qualidade dos serviços e a satisfação dos clientes. Os clientes reconhecem
que as operadoras oferecem serviços qualidade, mas precisam melhorar na questão do
atendimento e da prestação desse serviço, estando a grande maioria satisfeita com a
escolha da operadora e com o bom desempenho da mesma. Contudo, a média da
operadora UNITEL é superior à média da operadora CST, o que sugere a existência de
diferenças entre ambas as operadoras, na satisfação com o serviço e nas dimensões do
modelo SERVQUAL. Finalmente, de referir a existência de 3 cluster de clientes e também
de uma associação estatisticamente significativa entre as variáveis sociodemográficas e a
operadora a que os inquiridos fazem parte o que possibilita identificar o segmento dos
clientes; Abstract:
Service quality is among the main aspects that increase customer satisfaction.
Telecommunications companies around the world try to improve the quality of the
services offered, and there are no studies on this subject in São Tomé and Príncipe. This
study aimed to assess the link between Service Quality and Customer Satisfaction in
relation to Telecommunication Services in São Tomé and Príncipe, with the object of
study the companies CST and Unitel. Data collection was carried out using the survey
method through the construction of a structured questionnaire applied to a sample of
convenience to CST and Unitel customers residing in the city of São Tomé. The results
allow, not only to know the opinion of customers on quality telecommunication services,
such as their satisfaction with the operators that provide them, as well as identifying and
outlining some recommendations to improve the quality of services and customer
satisfaction. Customers recognize that the operators offer quality services, but they need
to improve in terms of service and the provision of this service, the vast majority being
satisfied with the choice of the operator and with its good performance. However, the
average of the UNITEL operator is higher than the average of the CST operator, which
suggests the existence of differences between both operators, in terms of satisfaction with
the service and in the dimensions of the SERVQUAL model. Finally, mention should be
made of the existence of 3 customer clusters and also of a statistically significant
association between the sociodemographic variables and the operator to which the
respondents belong, which makes it possible to identify the customers segment. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29313 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|