Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29279
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em pré-escolar e em 1º ciclo do ensino básico: atitudes das crianças e aprendizagem em números e operações no contexto das conexões matemáticas na cidade de Évora |
Authors: | Santos, Madalena Franco dos |
Advisors: | Teixeira, Ana Paula |
Keywords: | Conexões matemáticas Património de Évora Atitudes face à Matemática Números e Operações Ensino Exploratório da Matemática Mathematical connections Heritage of Évora Attitudes towards Mathematics Numbers and Operations Inquiry-based learning of Mathematics |
Issue Date: | 10-Feb-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório reflete a investigação realizada na Prática de Ensino Supervisionada em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico. Com o objetivo de analisar as atitudes das crianças face à Matemática e suas aprendizagens em Números e Operações decorrentes da exploração de conexões matemáticas com a cidade de Évora, realizei investigação-ação sobre a minha própria prática, integrada no projeto MatÉvora, que incluiu a exploração de tarefas com as crianças na rua, segundo o ensino exploratório da Matemática, promovendo a partilha e cooperação. Os dados recolhidos, incluindo entrevistas às crianças, mostram que o trabalho com conexões ajudou na criação de atitudes positivas face à Matemática, nomeadamente o reconhecimento da sua utilidade. As crianças aprenderam também diversos conceitos relativos a números. O contacto real com a cidade impulsionou as crianças a descrever matematicamente o que as rodeia; Abstract:
This report reflects the research carried out in the Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and Teaching of the 1st Cycle of Basic Education of the Master in Pre-School Education and Teaching of the 1st Cycle of Basic Education. In order to analyze the children's attitudes towards Mathematics and their learning in Numbers and Operations resulting from the exploration of mathematical connections within the city of Évora, I carried out action-research on my own practice, integrated in the MatÉvora project, which included exploration of tasks with children on the street, following an approach of inquiry-based learning of Mathematics, and promoting sharing and cooperation. The data collected, including interviews with children, reveal that the work with mathematical connections helped children to create positive attitudes towards mathematics, namely the recognition of its usefulness. Children also learned several concepts related to numbers. The real contact with the city fostered the children to describe mathematically what surrounds them. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29279 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|