Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/29268

Title: Preparação para o nascimento: O medo do parto
Authors: Ferraz, Márcia Cristiana Marques
Advisors: Frias, Ana Maria Aguiar
Keywords: Educação Pré-Natal
Grávida
Medo
Parto
Prenatal Education
Pregnant Woman
Fear
Parturition
Issue Date: 29-Jan-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este relatório descreve o processo de aquisição de competências específicas em Enfermagem de Saúde Materna e Obstétrica nos períodos preconcecional, pré-natal, parto, puerpério, climatério, processos de saúde/doença ginecológica e grupo-alvo inserido na comunidade e, simultaneamente, o desenvolvimento de competências científicas através do aprofundamento temático “Preparação para o Nascimento: O medo do parto”, com o objetivo de analisar a influência dos cursos de Preparação para o Nascimento face ao medo do parto. As metodologias utilizadas foram a vivencial, observacional, teórico-prática em contexto de ensino-clínico e a quantitativa de natureza descritiva, correlacional e longitudinal. Os dados foram colhidos a 27 grávidas de dezembro 2019 a março 2020 através de questionário. Para o tratamento de dados foi utilizado o Software IBM® SPSS® Statistic, versão 24. As competências foram atingidas de forma positiva e relativamente à pesquisa desenvolvida observou-se que esta não revelou diferenças estatisticamente significativas nas variáveis estudadas; ABSTRACT: Title: Preparation for Birth: Fear of Childbirth This report describes the process of acquiring specific competences in nurse midwives in preconceptional, prenatal, childbirth, puerperium, climacteric, health/gynecological disease processes and target group inserted in the community and, simultaneously, the development scientific competences through the thematic study “Preparation for Birth: Fear of childbirth”, with the aim of analyzing the influence of the Preparation for Birth courses in the fear of childbirth. The methodologies used were experiential, observational, theoretical-practical in the context of clinical teaching and quantitative of a descriptive, correlational and longitudinal nature. Data were collected from 27 pregnant women from december 2019 to march 2020 through a questionnaire. For the treatment of data, was used the IBM® SPSS® Statistic Software, version 24. The competences were reached in a positive way and in relation to the developed research, it was observed that this did not reveal statistically significant differences in the studied variables.
URI: http://hdl.handle.net/10174/29268
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Enfermagem_de_Saude_Materna_e_Obstetrica-Marcia_Cristiana_Marques_Ferraz.pdf7.17 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois